Denemarken schort vaccinaties AstraZeneca op om mogelijke bijwerkingen

• donderdag 11 maart 2021
  • Denemarken is met onmiddellijke ingang gestopt met het inenten met het AstraZeneca-vaccin.

11-3-2021

Dat heeft de Deense gezondheidsautoriteit bekendgemaakt. De maatregel geldt in ieder geval voor twee weken.

De beslissing is uit voorzorg genomen nadat er in enkele gevallen bloedproppen zijn geconstateerd bij mensen die het vaccin hadden gekregen. In een geval zou er een dode zijn gevallen in Denemarken.

"Het is geen makkelijke beslissing om het vaccineren op te schorten", laat directeur Brostrøm weten. "Maar juist omdat we zoveel mensen vaccineren, moeten we snel ingrijpen als we over mogelijk ernstige bijwerkingen horen."

De Deense gezondheidsautoriteit zegt dat niet duidelijk is of er een link is tussen de bloedproppen en het vaccin. Het spreekt van "zeldzame maar ernstige mogelijke bijwerkingen" bij een medicijn "waarvoor goed bewijs is dat het veilig en effectief is". Het EU-medicijnagentschap EMA heeft een onderzoek ingesteld.

Ook het EMA benadrukt dat niets erop wijst dat de oorzaak de trombosegevallen bij het vaccin gezocht moet worden. Trombose is geen bekende bijwerking van AstraZeneca. Voorlopige resultaten van een eerste onderzoek laten zien dat het percentage trombosegevallen onder de gevaccineerde groep niet hoger is dan onder de totale bevolking.

Het ministerie van Volksgezondheid en het RIVM overleggen over de berichten uit Denemarken. AstraZeneca Nederland zegt in een reactie op de beslissingen in Denemarken en andere landen dat de farmaceut niet gaat over de inzet van vaccins. "Het is niet aan ons om daarover te beslissen of te adviseren. Daar gaan gezondheidsautoriteiten over. Het is goed om er onderzoek naar te doen en wij hebben nauw contact met EMA. Zij besluiten uiteindelijk wat het gevolg hiervan is."

Oostenrijk

Zondag besloot de Oostenrijkse toezichthouder ook om een specifieke partij van het AstraZeneca-vaccin niet te gebruiken vanwege problemen met bloedproppen. Ook Estland, Litouwen, Luxemburg en Letland hebben inentingen met vaccins uit die partij opgeschort.

Volgens een verklaring van het EMA was in Oostenrijk bij een persoon trombose vastgesteld, de vorming van bloedproppen in bloedvaten. Die persoon is 10 dagen na de vaccinatie overleden.

In een tweede geval, ook in Oostenrijk, werd iemand opgenomen met longembolie, een blokkade van aderen in de longen. Deze persoon is aan het herstellen. Het EMA heeft daarnaast nog twee meldingen gekregen van trombose na inenting met een vaccin uit deze partij met het nummer ABV5300.

Britse ervaring

Vaccins uit die partij zijn geleverd aan 17 EU-landen, waaronder ook Nederland en Denemarken. Ook het EMA zegt dat er geen verband is aangetoond met het AstraZeneca-vaccin.

In totaal heeft zijn er 22 gevallen van trombose gemeld aan het EMA onder de 3 miljoen mensen die in de EU zijn ingeënt met AstraZeneca.

In het Verenigd Koninkrijk is er al veel ervaring met de AstraZeneca-prikken. Uit het laatste overzicht van bijwerkingen, dat loopt tot 21 februari, blijkt dat er op 8,4 miljoen inentingen ruim 42.000 meldingen kwamen van bijwerkingen, waaronder 244 sterfgevallen. Er is niet is vastgesteld of die sterfte te maken heeft met het vaccin.

Ook zijn er meldingen van andere ernstige, maar niet-dodelijke bijwerkingen. Maar, benadrukt de Britse gezondheidsautoriteit MHRA, in geen enkel geval is er aanleiding om te denken dat het vaccin een rol heeft gespeeld.

Nederland

In Nederland zijn er tot nu toe 264.200 prikken met het AstraZeneca-vaccin gezet. Per 14 maart moeten dat er 350.284 zijn. Nederland heeft tot nu toe 636.500 AstraZeneca-doses ontvangen, volgens cijfers van het ministerie van VWS. In het hele eerste kwartaal moeten dat er 1,6 miljoen worden. In het tweede kwartaal 4 miljoen.

Volgens de vaccinatiestrategie van VWS wordt het AstraZeneca-vaccin in Nederland nu gegeven aan zorgmedewerkers, GGZ-clienten, alle 60 tot 64-jarigen, en aan mensen met het syndroom van Down en morbide obesitas van alle leeftijden.

Bijwerkingencentrum Lareb zegt in Nederland één melding te hebben gekregen van een met AstraZeneca gevaccineerde persoon bij wie er een verdenking van trombose was. Het was geen ernstige melding, er was ook ziekenhuisopname nodig en er waren geen ernstige gevolgen.

Gisteren zei directeur Agnes Kant van Lareb dat er verschillen zijn tussen de bijwerkingen van de diverse coronavaccins. "De bijwerkingen van het AstraZeneca-vaccin blijken iets vaker als heftig te worden ervaren", aldus Kant.

NOS

Verontruste zei

Als de meldingen zijn als in de US dan wordt ongeveer maar 1% gemeld (ervaringscijfer).
    Het was te verwachten dat bijwerkingen overal aan kunnen liggen, maar niet aan die spuiten.

Dochter zei

Ook Noorwegen, IJsland, Italië, Luxemburg, Litouwen en Letland zijn gestopt met di “vaccin” vanwege de vorming van bloedstolsels. Zoiets vergeet de @MSM natuurlijk te vermelden.

Verontruste zei

Check: Het spul van Jansen (Johnson&Johnson) is op hetzelfde materiaal gebaseerd. Dus zullen er in NL wel geen bijwerkingen zijn.