Een andere weg uit de crisis (2) | James Roolvink en Hans Siepel

• donderdag 11 maart 2021
  • De interviews staan in het teken van de vraag hoe we in de coronacrisis verzeild zijn geraakt en hoe we er uit kunnen komen.

Bekijk de video op LBRY.tv:

Of luister de podcast op SoundCloud:

DE ZIEL VAN EEN DEMENTERENDE

Dit is de tweede aflevering van een drieluik met schrijver en communicatie-expert Hans Siepel. De interviews staan in het teken van de vraag hoe we in de coronacrisis verzeild zijn geraakt en hoe we er uit kunnen komen.

In elke aflevering staat de strijd centraal tussen het paradigma van de klassieke fysica en die van de oude wijsheid waar woorden als geest en ziel verwijzen naar ervaringswerkelijkheden.

Volgens Siepel heeft de crisis alles te maken met vastklampen aan het wereldbeeld van de klassieke mechanica/fysica waar de mens niets anders is dan materiële deeltjes die bestaan in een luchtledig niets waarop externe krachten werken. Het lichaam is dan een tijdelijke samenhang van deeltjes en in wezen niets anders dan een mechanische machine.
    In de eerste aflevering liet Siepel onder meer zien hoe je ‘geesteskracht’ kunt zien in de sport. In dit tweede deel vertelt Siepel hoe hij met zijn dementerende moeder is omgegaan – en zij met hem – tijdens haar dementieproces.

Door het besef dat zijn moeder een levende ziel bezat, en niet slechts een hol chemisch vat was, zoals ze door de medische wetenschap werd gezien, kon Siepel daadwerkelijk contact krijgen met zijn moeder.

Gaandeweg dit proces doet Siepel een pijnlijke ontdekking. Zijn moeder probeert voor ze zich aan de dood kan overgeven een trauma van seksueel misbruik te verwerken. Hans laat zien hoe je naar de verwerking kan toewerken. Dit interview is niet alleen van belang voor mensen die met dementie te maken hebben, maar voor eenieder die geïnteresseerd is een ander mensbeeld.

Hans Siepel (www.amenticonsultancy.nl) is schrijver, spreker, coach, (media)trainer en adviseur die zich laat leiden door de wijsheden van de hermetica. Hij is auteur van diverse boeken over de hermetische filosofie – waaronder Stemmen van de Ziel, Vergeten Waarheid van Dementie; Dementie, Bewustzijn en Spiritualiteit; en Woorden van Zorg – en over crisiscommunicatie bij de overheid. Hij was in het verleden hoofd communicatie van de NS, voorlichter van Groen Links en plaatsvervangend directeur op het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Deze video is geproduceerd door Café Weltschmerz.
    Café Weltschmerz gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke thema’s.
    Wij bieden een hoogwaardig alternatief voor de mainstream media.

Café Weltschmerz is onafhankelijk en niet verbonden aan politieke, religieuze of commerciële partijen.

Café Weltschmerz