’Alsof we meedoen aan Big Brother, alleen is dat niet op vrijwillige basis’

• vrijdag 12 maart 2021
  • IJMUIDEN Camera’s aan boord van vissersschepen is echt een stap te ver, we gaan dit niet accepteren

Pieter van Hove en Winnie van Galen 12-3-2021

„Alsof we meedoen aan ’Big Brother’. We worden straks 24 uur in de gaten gehouden door camera’s. Alleen gebeurt dat niet op vrijwillige basis. Onze privacy wordt aangetast.”

De Katwijkse visser Klaas van Duijn van de LT43 is net terug van een visreis in Het kanaal en heeft het nieuws gevolgd: vissers krijgen camera’s aan boord om te controleren of zij zich wel aan de bijvangstregels houden. Zo zijn zij verplicht ondermaatse vis of andere bijvangst mee te nemen naar de haven.

Deze aanlandplicht is twee jaar geleden ingevoerd. Voor de vissers betekent het dat hun vaartuig sneller vol is en zij eerder aan hun quotum zitten. Het heimelijk overboord kieperen van vis is er niet bij met deze maatregel, stelt het Europees Parlement dat deze week instemde met cameratoezicht. De EU-lidstaten moeten zich nog over het voorstel buigen. Van Duijn vindt het in elk geval niks.

„We worden al van alle kanten in de gaten gehouden. We moet verplicht een logboek invullen met de vangstresultaten, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleert of we geen illegale netten gebruiken en via het locatiesysteem Marine Traffic weet iedereen waar we op elk moment varen. We moeten elke kilo gevangen vis verantwoorden.”

Dirk Kraak, waarnemend voorzitter van de vissersgroep Eendracht Maakt Kracht (EMK) en visser in Den Helder, ’wordt niet vrolijk van de maatregel’. „Als de apparatuur niet werkt, door slecht weer of zout, moeten we aan wal blijven. Wij zien dit als een groot gevaar en dat zeg ik niet omdat we iets te verbergen zouden hebben. Ik heb altijd gezegd, als er camera’s aan boord komen dan stop ik met vissen. Er is geen enkel bedrijf dat 24 uur een camera op zich gericht wil zien. De maatregelen worden steeds meer uitgebreid. We raken onze vrijheid kwijt, terwijl we altijd lekker vrij zijn geweest. Van camera’s aan boord lig ik al jaren wakker.”

Mocht er een definitief besluit vallen dan zal Kraak er niet aan meewerken en datzelfde geldt voor meer vissers, zegt hij . „We gaan dit niet accepteren, we gaan er dwars voor liggen. Onder vissers is er geen draagvlak voor. De Denen, Duitsers, Zweden en Belgen zijn allemaal tegen. Camera’s aan boord is echt een stap te ver.”

Twaalf meter

De maatregel geldt voor schepen die langer zijn dan twaalf meter en dat geldt zo’n beetje voor de hele Nederlandse vissersvloot, aldus Kraak. Bij EMK zijn 120 vissers aangesloten in Nederland en België.

Het verplicht stellen van camera’s aan boord van vissersschepen is een simplistische voorstelling van zaken om de onwerkbare aanlandplicht werkbaar te maken, zegt Pim Visser, directeur van Visned. De tegenstanders rest vooralsnog geen andere mogelijkheid dan het aandragen van alternatieven waardoor de plannen worden gekeerd, zegt hij. Slaagt die poging niet dan zal er naar verwacht eind 2022 een verordening liggen waarmee de plicht tot camera’s op vissersschepen onomkeerbaar is, aldus Visser.

De Nederlandse Vissersbond spreekt in een reactie van een ’schokkend besluit’. „Vanaf het begin waren we hier radicaal tegen”, aldus Durk van Tuinen van de belangenorganisatie. „Om selectieve visserij te bevorderen is onderzoek en innovatie nodig, geen controle op regelgeving die vanaf het eerste moment onuitvoerbaar is voor onze sector.” Volgens de bond is de techniek nog niet bewezen en zijn camerasystemen gevoelig. „Vooral op vissersvaartuigen die de ruige zee trotseren. We zijn tegen de zogeheten aanlandplicht omdat deze nagenoeg onuitvoerbaar is voor de vissers.”

Tegenslagen

De visserijsector heeft de afgelopen tijd veel tegenslagen gekend. Naast het verbod op de pulsvisserij, het verlies aan visgronden vanwege de Green Deal-plannen van de Europese Unie, windmolenparken op zee en het opzeggen van het Noordzeeverdrag was er nog corona en niet te vergeten de Brexit waardoor EU-vissers nog maar vijf jaar in Britse wateren kunnen vissen, aldus de Vissersbond.

Noordhollands Dagblad