Alleen met een totaal nieuw bestemmingsplan is een stadhuis op Willemsoord mogelijk, vindt erfgoedvereniging Heemschut

• vrijdag 12 maart 2021
  •  DEN HELDER

Een stadhuis op Willemsoord is alleen mogelijk als de gemeente een totaal nieuw bestemmingsplan maakt waarbij stedelijke voorzieningen voorrang hebben en nautische voorzieningen van ondergeschikt belang zijn.

Delano Weltevreden 12-3-2021

Dat schrijft erfgoedvereniging Heemschut aan burgemeester en wethouders van Den Helder. Vicevoorzitter Henk Dirkx van Commissie Noord-Holland vond het nodig om het college opnieuw over het onderwerp te schrijven, omdat het stadsbestuur in het antwoord op de eerste brief van Heemschut niet is ingegaan op zijn belangrijkste kritiek op het plan: het is in strijd met het bestemmingsplan.

Heemschut vindt het stadhuisplan daarnaast onverantwoord ’omdat een groot deel van de cultuurhistorische geschiedenis en 200 jaar industriële ontwikkeling verloren gaat, en nautische activiteiten in en rondom deze gebouwen niet meer mogelijk zijn’. Dirkx wijst het stadsbestuur er ook op dat ondernemers op het terrein er de dupe van zullen worden als veel activiteiten verdwijnen.

Noordhollands Dagblad

Bestemmingsplannen dienen alleen om er van af te wijken blijkt ook uit het beleid in Hollands Kroon en dat is in andere Gemeentes niet anders.