Wieringermeers bedrijf steekt miljoenen in aardwarmte.

• dinsdag 2 februari 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER ECW Energy breidt uit met zesde geothermiecentrale ’We lopen nu al voor op Klimaatakkoord’

Ed Dekker 2-2-2021

Nutsbedrijf ECW Energy staat voor een miljoeneninvestering. Voor 25 miljoen euro wordt een extra installatie gebouwd voor het winnen van aardwarmte. Volgend jaar wordt er geboord op Agriport A7. ECW Energy is ’s lands grootste producent van aardwarmte.

De Wieringermeerse energieproducent en -handelaar haalt aardwarmte naar boven in de glastuinbouwgebieden Agriport en Het Grootslag in West-Friesland, tussen Wervershoof en Andijk. Vrijwel alle warmte gaat naar de kassen in deze gebieden. Met deze geothermie boekte ECW in 2020 een groei van acht procent.

Het particuliere bedrijf produceerde in vorig jaar 550.000 MWh aardwarmte. Met deze hoeveelheid is zestig miljoen kuub gas bespaard, wat 48.000 huishoudens jaarlijks verbruiken voor warmte. ECW levert bijna een derde van de landelijke aardwarmte, 31 procent. Op iets meer dan twintig locaties in Nederland halen vijftien bedrijven warmte uit de grond.

Tussenweg

ECW Energy heeft in de Wieringermeer nu drie installaties voor geothermie en twee in West-Friesland. Elke centrale bestaat uit twee putten: om warm water naar boven te halen en om water zonder warmte terug te laten stromen. De twee putten voor de vierde installatie worden in 2022 geslagen op een terrein aan de Tussenweg bij kwekerij Sweetpoint. Dit bedrijf teelt zoete puntpaprika’s.

De peperdure geothermiecentrale wordt in 2023 in productie genomen, verwacht ECW-directeur Robert Kielstra (39). Met de uitbreiding speelt ECW in op de stijgende vraag naar aardwarmte. ,,Als je kijkt naar de doelstellingen van het Klimaatakkoord om veel minder fossiele brandstoffen te gebruiken, lopen wij op voor. De behoefte aan deze energiebron zal verder groeien.”

Alle zeven glastuinbouwbedrijven op Agriport nemen aardwarmte af. Zij hebben nu totaal 419 hectare glas, op 629 hectare grond. Met geothermie voorzien deze bedrijven momenteel voor zeventien procent in hun behoefte aan warmte. Dit gebruik zal uiteindelijk toenemen tot rond vijftig procent, verwacht Kielstra. ,,Maar zo ver is het nog lang niet. De afname heeft vooral te maken met technische mogelijkheden.”

Belichting

In Het Grootslag heeft ECW een beduidend groter aandeel. ,,Wij leveren daar voor 170 hectare glas en voorzien voor bijna zestig procent in de warmtebehoefte. Het verschil met Agriport wordt mede name veroorzaakt doordat bedrijven in Het Grootslag minder belichten”, legt Kielstra uit. In Het Grootslag heeft ECW twee installaties. Er zijn geen plannen voor uitbreiding. Bij Andijk is in 2018 begonnen met de winning, op Agriport in 2014.

Stap voor stap groeit ECW Energy (voorheen Energie Combinatie Wieringermeer) verder. Het bedrijf telt nu 35 medewerkers en richt zich op diverse energiebronnen. Het is in 2006 ontstaan op initiatief van de eerste glastuinbouwbedrijven op Agriport. ,,Eigenlijk zijn wij uit nood geboren”, kijkt Robert Kielstra terug.

De Wieringermeerder is vanaf het begin betrokken bij ECW. ,,De publieke netbeheerder destijds had weinig belangstelling voor het aanleggen van de infrastructuur voor gas en elektra. Nu zijn we vijftien jaar actief. Eigenlijk zijn we nog maar net begonnen. De ontwikkelingen gaan snel.”

2250 meter diep

Tot op 2250 meter diepte wordt in de Wieringermeer water van 92 graden naar de oppervlakte gehaald. Kielstra: ,,In Andijk gaan we iets minder diep. Daar is de temperatuur rond de 84 graden.” De warmte wordt eruit gehaald en het afgekoelde water keert terug. Na tien tot twintig jaar is dit water weer opgewarmd tot de oorspronkelijke temperatuur. ,,Dan kunnen wij het opnieuw gebruiken.”

Kielstra en zijn team voelen zich vaak pioniers. Bijna elke dag zijn er nieuwe vragen. Hoe houd je warmte vast? Hoe kan je die opslaan en leveren als de behoefte - in de winter - het grootst is? Het zogeheten HTO-project moet daar antwoord op geven. Deze Hoge Temperatuur Opslag is ontwikkeld mede dankzij Europees onderzoek. ECW neemt komende zomer haar eerste opslagplaats voor warmte in gebruik. Op 350 meter diepte wordt warm water tijdelijk achtergelaten in grondwater. Bij het oppompen is het water slechts ietsje afgekoeld. De twee HTO-putten worden gemaakt aan de Tussenweg bij kwekerij Helderman. Dit bedrijf werkt mee aan het project.

Voor 35 jaar

Robert Kielstra van ECW Energy denkt snel vergunning te krijgen om voor de komende 35 jaar aardwarmte te winnen. Het ’ontwerp-instemmingsbesluit’ van het ministerie van economische zaken en klimaat ligt ter inzage, tot half maart. Het besluit was nodig vanwege een wijziging van de Mijnbouwwet. Volgens de vergunning mag ECW met de meeste installaties maximaal 350 kuub warmte per uur winnen. Dat maximum is nu al bijna bereikt.

Noordhollands Dagblad