Wat zijn consequenties voor datacenter Hollands Kroon als blijkt dat provincie vergunning moet verstrekken?

• zaterdag 20 februari 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Dat willen PvdA, GroenLinks en SP wel eens weten

GroenLinks, PvdA en SP stellen vragen aan het provinciebestuur over de aanleg van datacentra in Noord-Holland Noord. Dat gebeurt nadat deze week uit documenten en reacties van experts bleek dat bestuurders mogelijk hun boekje te buiten gaan om datacentra te lokken.

Nina Rijnierse 19-2-2021

Bij de komst van datacentra in de polder zijn de nodige vraagtekens te zetten, zo blijkt uit documenten. Juridische experts stelden maandag dat wat in Hollands Kroon is gebeurd, zeer waarschijnlijk niet mag. GroenLinks, PvdA en SP stellen naar aanleiding van de berichtgeving in het Noordhollands Dagblad, De Telegraaf en het NRC vragen aan het provinciebestuur over deze kwestie.

De partijen vragen het provinciebestuur onder meer wat de consequenties voor het project in Hollands Kroon zijn als uit verder onderzoek zou blijken dat omgevingsvergunningen voor dit type projecten niet door gemeenten, maar door de provincie moeten worden verstrekt.

Zienswijze

Ook vragen de partijen zich af wat de gevolgen zijn voor andere eventuele datacenterprojecten in Noord-Holland en of de procedure die nu gevolgd is, financiĆ«le consequenties heeft voor de provincie. GroenLinks, PvdA en SP verwijzen ook naar de zienswijze die de provincie in november vorig jaar heeft gegeven over het datacentra-initiatief. ,,Hoe is de provincie daarover mee in overleg met gemeente? Heeft dit tot aanpassingen geleid? En hoe gaat dit nu verder?”

Noordhollands Dagblad