Vlak voor de verkiezingen jast het kabinet er nog even een cheque van 100 miljard euro door

• woensdag 24 februari 2021
  • Categorie: , ,

Je moet maar durven

Kort voor de verkiezingen jast het demissionaire kabinet nog even een cheque van 100 miljard door de Kamer voor EU-contributie, en leningen en giften aan landen als ItaliĆ«, Spanje en Polen. Dat geld gaat dus niet naar onze mensen en onze zorg.

PVV-Kamerlid Teun van Dijck merkte op dat we iedere week 200 miljoen euro afdragen aan Brussel. “200 miljoen euro’s per week. Weg. Geld van de belastingbetaler dat verdampt. Hoeveel IC-bedden zijn dat? We zouden elke week 1000 sociale woningen kunnen bouwen van dat geld.”

“En dan wil demissionair minister [Hoekstra] toestemming vragen aan deze Kamer om 100 miljard aan Nederlands belastinggeld te mogen besteden aan de Europese Unie. 100 miljard, oftewel 12.500 euro per huishouden,” vervolgde Van Dijck. “Zullen we die huishoudens op 17 maart vragen of ze daarmee instemmen? Of moeten we het er drie weken voor de verkiezingen even doorheen drukken?”

Je moet maar durven

Dus midden in de crisis, terwijl de economie op apegapen ligt, tienduizenden bedrijven op omvallen staan, honderdduizenden mensen straks hun baan kwijt gaan raken, wil deze minister een cheque gaan uitschrijven van 100 miljard aan Brussel. “Je moet maar durven,” aldus Van Dijck.

Het gaat hier over het zogenoemde ‘eigenmiddelenbesluit’ dat via een nationale wet door de parlementen van de 27 EU-lidstaten moet worden goedgekeurd. Zonder die goedkeuring is er geen Europees herstelfonds. De Raad van de EU heeft in december vorig jaar besloten dat de EU de komende zeven jaar inkomsten – ‘eigen middelen’ – gaat halen uit invoerrechten, btw, een heffing op niet-gerecycled plastic afval en afdrachten van de lidstaten.