Meerderheid raad Hollands Kroon akkoord met uitbreiding zonnepark, ’Mensen, dit is de vuilstort’

• woensdag 3 februari 2021
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Afvalzorg mag van Hollands Kroon het bestaande zonnepark Wieringermeer uitbreiden. Dinsdagavond ging een meerderheid van de raad - 21 stemmen voor en zeven tegen - akkoord. De fracties OHK, Lada en Anders! stemden tegen.

Lydia Jasper 3-2-2021

Bovenop het oostelijke deel van de vuilstortplaats aan de Koggerandweg in Middenmeer is reeds een zonnepark. Om de plaatsing van extra zonnepanelen op een talud mogelijk te maken - een uitbreiding van 11.000 naar 31.000 panelen - is een zogenoemde particiële wijziging van het bestemmingsplan uit 2016 nodig.

Gefrunnikt

OHK is tegenstander van het voornemen omdat met die uitbreiding het karakter van de Westfriese Omringdijk wordt aangetast. Volgens Jeff Leever gaat het om een landschappelijk monument waar niet zomaar aan gefrunnikt kan worden. ,,Dit is onvervangbaar.’’

OHK is niet tegen duurzaamheid, maar wel tegen de plek waar de zonnepanelen moeten komen. ,,De groene dijk valt weg.’’

Leever stelde voor om het besluit uit te stellen totdat de provincie haar mening had gegeven. Dit is volgens wethouder Theo Groot allang al in het vooroverleg gedaan. ,,De provincie heeft geen enkele reden om tegen te zijn.’’

Vanuit Opperdoes waren ook bezwaren binnen gekomen tegen de aanpassing van het bestemmingsplan. Daar leeft de angst dat de panelen zullen leiden tot ’flikkering, reflectie en schittering’.

Volgens Groot is de uitbreiding nauwelijks te zien. Iets wat ook geldt voor de reflectie. ,,Die wordt geabsorbeerd door de panelen die een anti-reflectielaag hebben. Er is tevens een computeranimatie van de situatie gemaakt. Daaruit blijkt dat het mogelijk gevolgen kan hebben ergens in juni om zes uur ’s ochtends mits de bomen geen obstakel vormen. Dus hoegenaamd nihil.’’

Nuttigs

Volgens PvdA-fractievoorzitter Sylvia Buczynski gaat er geen kostbare landbouwgrond verloren met deze ingreep. ,,Mooi dat deze grond gebruikt wordt voor iets nuttigs, het opwekken van duurzame energie.’’

Het aangevoerde argument tegen de plaatsing dat vogels last zullen hebben van de schittering ziet zij als een drogreden. ,,Want schittering is overal, IJsselmeer, sloten, water. Daar hebben vogels ook geen last van.’’

Jan Willem van der Klugt (CDA) zei met toenemende verbazing naar de discussie te luisteren. Hij zag geen enkel bezwaar voor uitbreiding op de plek. ,,Mensen, dit is de vuilstort.’’

Noordhollands Dagblad

En weer zal onze energie rekening hoger worden vanwege de subsidies voor het zonnepark.
    Er staat geen enkele maat meer op de groene gekte, onbegrijpelijk dat er zo weinig politici zijn die er tegen in gaan. Van wethouder Groot hoeft de bevolking niets te verwachten want die gaat, net zoals zijn maatje in het kwaad Theo Meskers, alleen voor zijn eigen belang en dat is een aanvulling op zijn salaris. Is de VVD en het CDA ook wel toevertrouwd.