‘Marion Koopmans nam onderzoeksgeld aan van Chinese overheid’

• woensdag 17 februari 2021
  • Koopmans werkte als wetenschappelijk adviseur voor het Centrum voor Ziektecontrole en Preventie in Guangdong.

‘Marion Koopmans nam onderzoeksgeld aan van Chinese overheid’

Marion Koopmans, die onlangs in China was om daar onderzoek te doen naar de oorsprong van het coronavirus, heeft als adviseur gewerkt voor het Centrum voor Ziektecontrole en Preventie van de Chinese Communistische Partij. Ze heeft daarnaast meegeschreven aan studies die gefinancierd zijn met geld van de Chinese overheid, onthult The National Pulse.

Het WHO-team waar Koopmans deel van uitmaakte, concludeerde dat het ‘extreem onwaarschijnlijk’ is dat het virus afkomstig is uit een lab van de Chinese overheid. Dat is opmerkelijk, aangezien China weigerde om alle relevante informatie over het begin van de uitbraak te delen.

De banden van Koopmans met de Chinese Communistische Partij doen twijfels rijzen over de geldigheid van de bevindingen van het team, aldus de nieuwswebsite. Dit document van de WHO laat zien dat Koopmans werkte als wetenschappelijk adviseur voor het Centrum voor Ziektecontrole en Preventie in Guangdong. Het staat ook op haar LinkedIn-pagina.

Zikavirus

Ze is één van de auteurs van een studie uit juli 2020 die mede mogelijk is gemaakt door het nationale onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma van China.

Een ander onderzoek, uit 2017, heeft betrekking op het zikavirus en is gefinancierd en uitgevoerd door de provinciale overheid van Guangdong. In 2014 leidde Koopmans een onderzoek naar influenza A (H7N9) dat is gefinancierd door het Chinese ministerie van Volksgezondheid.

Koopmans schreef ook mee aan een aantal studies die zijn gefinancierd door de China Scholarship Council (CSC) van het Chinese ministerie van Onderwijs, waaronder onderzoeken over het norovirus, rotaviruscalcineurine en migratie.

[The National Pulse]