LOL! Totaal onverwacht: Gerechtshof geeft staat toch gelijk, avondklok mocht best!

• zaterdag 27 februari 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Iedereen die vorige week meekeek bij de behandeling van de zaak van Viruswaarheid tegen de staat kreeg het donkerbruine vermoeden dat het Hof weleens een heel ander besluit kon nemen dan de rechtbank met betrekking tot de avondklok.

Michael van der Galien 27-2-2021

Want waar de rechtbank het nog afschoot, en hard ook, leek het Hof veel meer op de hand te zijn van de Staat. Nou, dat klopt. Zojuist heeft het Hof namelijk bepaald dat de avondklok toch niet hartstikke illegaal en volstrekt in strijd met de wet is. Het mocht best zo allemaal!

Goed nieuws voor Mark Rutte, Hugo de Jonge en Ferd Grapperhaus. Ze hebben in tweede aanleg alsnog gelijk gekregen. Want het Gerechtshof Den Haag heeft vandaag besloten dat de avondklok op 23 januari tóch op legale wijze is ingevoerd.

Het kabinet heeft gebruik gemaakt van een wet die bedoeld is voor absolute noodgevallen zoals een dijkdoorbraak. Zoals de réchtbank uitlegde is zo’n acute ramp totaal niet te vergeleken met een coronamaatregel die ook een week eerder of later (of helemaal niet) kan worden ingevoerd. Van een noodsituatie was daarom geen sprake, aldus de rechter in eerste aanleg. In de Tweede Kamer was er zelfs al gedebatteerd over een mogelijke avondklok. En zoals we de afgelopen week gezien hebben kon het kabinet het prima op een juridische steekhoudende wijze regelen.

Maar het Hof heeft nu besloten dat het allemaal best mocht omdat er “wel degelijk sprake is” van “buitengewone omstandigheden.” Daarnaast vond het Hof het ook proportioneel (lachwekkend!), en concludeerded de raadsheren dat er eigenlijk geen andere middelen voorhanden zijn (proest!). Dat daarbij inbreuk wordt gemaakt op grondrechten (en mensenrechten)? Soit. Het is niet anders. Jammer dan.

Viruswaarheid gaat in cassatie. Het Hooggerechtshof moet dan bepalen of het Hof zijn besluit goed heeft onderbouwd en het recht correct heeft toegepast.

Op Twitter wordt veelal woedend gereageerd op de uitspraak van het Gerechtshof. De macht van premier Rutte is na tien jaar zo diep verankerd in ons land hij letterlijk in alles zijn zin krijgt, vinden boze twitteraars. En, zeggen zij, deze uitspraak bewijst dat de rechtsstaat in hun ogen “kapot” is:

Voorlopig hebben we echter niets aan al die bezwaren: de rechter heeft haar besluit genomen en de avondklok is voorlopig nog van kracht. Of Viruswaarheid in cassatie gaat, weten we niet. Maar zelfs dan moeten we vermoedelijk nog maanden wachten op een uitkomst.

DDS

Verontruste zei

Dit is inderdaad het einde van de onafhankelijke rechtspraak.
    De geschiedenis lijkt zich te herhalen vanaf 1930. Tien werden het de "bruinhemden" genoemd, vandaag aan de dag is het de "bruine tongen club".
    Geen prettig vooruitzicht.