OMT: Britse variant niet onder controle, verwachting zorgelijk

• maandag 18 januari 2021
  • Categorie: , ,
  • Het Outbreak Management Team (OMT) is 'zeer bezorgd' over de verspreiding van het coronavirus in Nederland. Volgens een schatting van deskundigen is bij zo'n 10 procent van alle besmettingen momenteel sprake van de Britse variant van het virus.

18-1-2021

Dat blijkt uit het meest recente advies van het OMT aan het kabinet. De Britse mutatie 'lijkt niet onder controle', meldt het OMT.

Volgende maand zou meer dan de helft van de besmettingen met de Britse variant kunnen zijn. Daarnaast waart het 'oude' coronavirus ook nog gewoon rond. We hebben dus te maken met 'twee virusvarianten die zich in de bevolking met verschillende snelheden lijken te verspreiden'. De situatie in Nederland is momenteel 'kwetsbaar', schrijft het OMT.

Meer maatregelen

Het OMT stelt dat het van belang is om nu maatregelen te nemen, om de Britse en de Zuid-Afrikaanse variant onder controle te houden 'totdat we een gunstig seizoeneffect kunnen verwachten op de verspreiding, en een effect van groepsimmuniteit door doorgemaakte infecties en door vaccinatie'.

Aan wat voor maatregelen het team denkt, wordt niet duidelijk. Er wordt al een tijdje gesproken over een avondklok. Vorige week schreef het OMT ook al dat versoepelingen vóór maart waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Bekijk ook: zo werkt de Britse variant van het coronavirus

De eventuele instelling van een avondklok om het coronavirus te bestrijden ligt vanavond opnieuw op tafel bij het Veiligheidsberaad. De 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio spreken met justitieminister Ferd Grapperhaus als vertegenwoordiger van het kabinet over nieuwe argumenten om de avondklok in te voeren.

Zowel de politie als de burgemeesters zijn tot nu toe geen voorstander van het invoeren van een avondklok. Voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad, tevens burgemeester van Nijmegen, vindt het 'een heftige maatregel die de vrijheid van inwoners ernstig inperkt'. "Er moet een overtuigend antwoord zijn dat het helpt."

Het beraad bespreekt ook andere nieuwe maatregelen die in de plaats van een avondklok zouden kunnen komen, zoals een visiteverbod. Waarschijnlijk wordt later in de week duidelijk of het kabinet nog meer maatregelen afkondigt, mede vanwege het opduiken van de Britse variant.

RTL Nieuws

Verontruste zei

Wat voor rottigheid kunnen ze nog meer bedenken om die gen-manipulatie er door te drukken. Dat de tweede spuit al uitgesteld gaat worden is nodig omdat daarvan de bijwerkingen nog veelvuldiger zijn als van de eerste, en nog verder weigering zou aanwakkeren.
    Dat verhaal van die varianten is eigenlijk het enige verhaal wat ze nog hebben om de zaak te flessen.