Niet alle informatie over juridisch gevecht met kunstenaar Rob Scholte wordt met de gemeenteraad van Den Helder gedeeld. ’Om de positie van de gemeente niet te schaden’, zegt wethouder Wouters

• woensdag 27 januari 2021
  • Categorie:
  • DEN HELDER  ’Om de positie van de gemeente niet te schaden’, zegt wethouder Wouters

Delano Weltevreden 27-1-2021

Sommige fracties willen het naadje van de kous weten met betrekking tot de juridische procedures van de gemeente Den Helder tegen kunstenaar Rob Scholte. ,,Maar we kunnen de raad nu niet alle informatie geven die we zouden willen geven’’, zegt wethouder Michiel Wouters.

De gemeente Den Helder wil zo’n 550.000 euro van Rob Scholte innen. In dat bedrag zitten onder meer de kosten voor de ontruiming van het Rob Scholte Museum, nu bijna drie jaar geleden. De kunstcollectie die in het gebouw aanwezig was is in beslag genomen en opgeslagen. Ook die kosten verhaalt de gemeente op de inmiddels berooide kunstenaar.

Behoorlijk Bestuur had naar aanleiding van berichten in deze krant vragen gesteld aan het college. Bijvoorbeeld over de verzekering van de kunstcollectie, de kosten die veilingbedrijf BVA rekent voor het opslaan van de kunstcollectie en de rekening van de juridische procedures.

Verplicht

Wethouder Wouters: ,,De gemeente zit in een aantal juridische procedures verwikkeld. Aan de ene kan ben ik verplicht de gemeenteraad te informeren, aan de andere kant mag ik de positie van de gemeente in deze procedures niet in gevaar brengen. Dat is mijn worsteling bij het beantwoorden van de vragen. We verstrekken bij de beantwoording van de vragen daarom geen informatie die onze positie of die van partijen waar wij zaken mee doen, negatief kan beïnvloeden.’’

Daarom meldt de wethouder aan Behoorlijk Bestuur wel dat BVA lagere opslagkosten rekent dan de firma Imming, waar de kustcollectie eerder was opgeslagen. Maar een factuur waaruit dat blijkt, wil hij niet laten zien. ’Omdat de opslagkosten onderdeel zijn van de juridische procedures’, schrijft het college aan Behoorlijk Bestuur.

De inmiddels gemaakte en de nog te verwachte kosten van juridische procedures worden om dezelfde reden niet openbaar gemaakt.

Noordhollands Dagblad