Klimaatpaus Ed Nijpels: Nederland zal leren leven met 3.180 windmolens en 34.450 hectare aan zonnepanelen

• zondag 10 januari 2021
  • Categorie: , ,
  •  Klap van de molen straks niet meer te vermijden

Klap van de molen straks niet meer te vermijden

Door:  , 9 januari 2021

Windmolens! De perfecte oplossing voor elk klimaatprobleem, zolang ze maar niet in de eigen achtertuin worden geplaatst. Helaas is onze natie zo klein dat experts vermoeden dat er straks geen Nederlandse tuin meer bestaat zonder zo’n gigantische windvanger in de verte. Het Algemeen Dagblad heeft alle energieplannen van heel Holland doorgespit. Hieruit blijkt dat er in 2030 minstens 3180 windmolens en 68.900 voetbalvelden vol zonnepanelen nodig zijn om zo 50 terawattuur op te wekken aan groene stroom.

De aversie tegen de windmolen gaat verder dan alleen een verpest uitzicht. Omwonenden klagen ook over slagschaduw en hoofdpijn door het gezoem. Verhuizen van deze plek is tegelijkertijd moeilijker geworden vanwege een daling in de woningprijs. Kwalijker is misschien wel de wijze waarop de burger ‘betrokken’ wordt in het voortraject. Volgens directeur Rob Rietveld van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines is een plan namelijk al vaak tot de kleinste puntjes uitgewerkt door de projectontwikkelaar, met een akkoord van de grondeigenaar en de gemeente:

“Alles is al volledig in beton gegoten en dan pas worden omwonenden geïnformeerd. Dat stoort mensen, ze hebben het gevoel dat ze geen invloed meer hebben en alles al vaststaat. Dat zorgt voor boosheid en frustratie. Want het is wel hún leefomgeving die onherkenbaar verandert.”

Het draagvlak voor de duurzame wolkenkrabbers wordt verder ondermijnd door de bedrijven erachter. De winst vloeit namelijk vaak línea recta naar grote buitenlandse multinationals. Een probleem dat wordt tegengegaan met bloedgeld in de vorm van een jaarlijkse buurtbarbecue of de aanleg van een nieuw skatebaan voor de jeugd. Zwaar benieuwd welk percentage van de omzet Vattenfall hieraan spendeert.

Wel klinkt steeds vaker het idee om lokale bewoners mede-eigenaar te maken van de energiecentrales middels een coöperatie. Volgens Rietveld zijn de bedrijven dit zelfs ergens verplicht. Klimaatpaus en duurzaam voorbeeld voor ons allen Ed Nijpels is het hiermee eens. Volgens hem klinkt het geluid van een wiek heel anders als je daar zelf aan verdient Ondanks alle struikelblokken verwacht Nijpels dan ook dat Nederland de klimaatdoelen wel gaat halen. De negatieve reacties in het land zullen volgens hem op den duur gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen.

“De meeste Nederlanders zullen op den duur de veranderingen in het landschap accepteren. Hoogspanningsmasten zijn ook niet mooi, maar we zijn eraan gewend en zien ze als een vaststaande realiteit. Zo zal het ook met windmolens gaan.”

Nederlanders moeten met hun gat op de blaren zitten, Ed Nijpels kan inmiddels met zijn gat op zakken met omkoop geld zitten en lacht zich een slag in de rondte.

Op een windstille avond heb je helemaal niets aan windmolens en zonnepanelen. Dan wordt gebruik gemaakt van ordinaire houtstook. En wie denkt dat daadwerkelijk sprake is van "rest- en snoeihout" moet maar eens in de bossen gaan kijken. Stammen worden geoogst en een ravage van takken blijft achter. Om nog maar te zwijgen over de ontbossing wereldwijd die door Nederland betaald plaatsvindt.
    Het kabinet vindt inmiddels de aanplant van bomen erg belangrijk, maat staatsbosbeheer sloopt gretig door. Al is het maar wegens zelfverrijking van enkele ambtenaren/eigenaren van BV's.