Hoe gaan we van het aardgas af? Denk met ons mee!

• vrijdag 22 januari 2021

• HOLLANDS KROON -  In 2050 gaat de aardgaskraan dicht. Op 1 februari (2021) gaan we graag met u in gesprek over dit ‘Groene warmteplan’.

Hoe gaan we van het aardgas af? Denk met ons

mee!

In 2050 gaat de aardgaskraan dicht. En dus moeten wij overstappen op groene warmte. We maken een plan hoe we dat op een verstandige manier kunnen doen. Op 1 februari gaan we graag met u in gesprek over dit ‘Groene warmteplan’. Dat doen we online. Praat u mee?

Overstappen op groene warmte

Koken op inductie

We zien het klimaat veranderen. Hevige regenbuien, droge zomers en zachte winters. We willen prettig blijven wonen en daarom moeten we de opwarming van de aarde stoppen. Dus stappen we over van aardgas op groene warmte. Dat heeft ook voor u gevolgen. Want op termijn moet u anders gaan verwarmen of koken dan u gewend bent. U kan nu al beginnen met het besparen van energie.

Lokaal warmteplan

In het groene warmteplan dat we maken staat hoe we met elkaar slim kunnen overstappen. Een meedenkgroep van bewoners helpt bij het maken van dit plan. Graag horen wij ook uw mening!

Praat mee

Doe mee met de digitale bewonersavond op maandag 1 februari. En laat weten wat u belangrijk vindt bij de overstap van grijze naar groene warmte. U krijgt informatie over het plan en kunt uw mening geven. Zo zorgen we samen dat het plan past bij Hollands Kroon. De online bijeenkomst start om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Meld u aan via duurzaam@hollandskroon.nl en praat mee!

Bent u ondernemer? En wilt u weten wat de overstap naar groene warmte betekent voor uw bedrijf? Reserveer dan 8 februari in uw agenda. Om 19.30 uur gaan wij digitaal met u in gesprek. Meer informatie volgt via deze site.

Waar gaat het plan voor groene warmte over?

Dekker zei

Misschien dat de politiek van Hollands Kroon eerst eens kan uitleggen waarom Nederland van het gas af moet en de ons omringende landen en feitelijk de hele wereld aan het aardgas gaan, zelfs met subsidie?
    Dat zal een lastig verhaal voor ze worden en als dat uitleggen niet lukt kan er misschien afgesproken worden dat de leden van de regeringspartijen, de ambtenaren en de ministers die voor het afsluiten van het gas zijn, uit eigen zak de ongeveer €50.000 kostende ombouw naar warmtepomp, enz. per bewoner betalen die tegen afsluiten van het aardgas is en die op torenhoge kosten gejaagd wordt. Het is het meest absurde plan wat ooit is verzonnen, maar ik ben benieuwd naar de uitleg.

We kunnen ons wel aanmelden voor de digitale bewonersavond maar iedere discussie met een ambtenaar of politicus is zinloos omdat de plannen allang vast liggen. Bovendien staan de mannen/vrouwen en andere wezens van deze beroepsgroepen nou niet bekend als personen die voor een suggestie van de burgers open staan, integendeel. We hebben immers een klimaatakkoord waar we aan moeten gaan voldoen? Wat is dan het nut van een digitale bewonersavond waarbij kritische bewoners zullen worden weggezet als lastig?
    Daarbij komt nog dat zowel politiek als ambtenarij zeer slecht op de hoogte zijn van wat al die plannen inhouden en wat het nut er van is, behalve dan dat de vele miljarden subsidie, opgebracht door de burgers, in de zakken van de multinationals verdwijnen.
    Zoals eerder is opgemerkt, laat om het even een politicus of ambtenaar eens uitleggen waarom wij als Nederlanders van het gas af moeten en buurlanden Duitsland en Belgiƫ subsidie krijgen als ze aan het gas gaan.

De Roverheid krijgt zijn burgers wel klein hoor. Deze situatie vinden ze heerlijk.
    Nog even en dan moeten we voor ze kruipen; enkel en alleen maar omdat we bang zijn om dood te gaan.

Wanneer je de energie uit gas wil vervangen door elektriciteit zul je de elektriciteitsleidingen in alle straten meten vervangen door kabels die veel meer vermogen aankunnen. Daarnaast zul je het bovengronds netwerk (hoogspanningsmasten) moeten verzwaren.
    En dan nog zul je antwoord moeten kunnen geven op de vraag waar je de energie op een windstille avond vandaan haalt.
    De huidige (tussen)oplossing is ronduit crimineel: grote delen van de wereld laten ontbossen om hier een idiote hoeveelheid CO2 uit te stoten die op papier aan andere landen wordt toegekend.
    Ook Nederlands bos verdwijnt, en wel in een veel groter tempo dan de tropische regenwouden waarover men zich zo druk maakt.
    We hebben al bijna 10 jaar het meest criminele kabinet ooit.