’Dorpen worden op deze manier uitgewoond en onleefbaar gemaakt’, zegt de Boerenpartij over onder meer de datacenters in Middenmeer.

HOLLANDS KROON - MIDDENMEER Lijsttrekker Van der Plas pleit voor een stop op de bouw

„Dorpen en kernen worden op deze manier uitgewoond en onleefbaar gemaakt”, zegt Caroline van der Plas, de lijsttrekker van de politieke partij BoerBurgerBeweging. Ze pleit onder meer voor een stop op de bouw van datacenters, zoals die in de afgelopen jaren verrezen in Middenmeer.

„In Noord-Holland moest voor het datacenter van Microsoft in Middenmeer een mega-windpark worden gebouwd van 15 bij 20 kilometer, waar niemand op zat te wachten. Deze energie gaat niet naar huishoudens, maar naar Microsoft”,stelt Van der Plas in een communiqué.

De Boerenpartij wil dat er een stop komt op de bouw van mega-zonneparken in de groene ruimte en de bouw van enorme distributiecentra en energieslurpende datacenters op het platteland. ’Het landschap en de biodiversiteit op het platteland worden op dit moment in rap tempo vernietigd door de verdozing van het landschap en de aanleg van mega-zonneparken’, stelt de partij.

Blokkendozen

Van der Plas: „Wie wil er straks nog wonen, fietsen, wandelen of vakantie vieren in een omgeving dat vol staat met zonneparken en blokkendozen? Als dit beleid, aangejaagd door de stikstof- en klimaatmaatregelen die Den Haag over ons land uitstort, is het antwoord simpel: Niemand.”

De partij oppert onder meer onderzoek naar de mogelijkheden voor ondergrondse datacenters. Maar het belangrijkst punt blijft: een stop. ’Met dit soort ma Nederland en het platteland leefbaar en ook economisch overeind. Een stop is geen utopie. Zowel Amsterdam als Haarlemmermeer kwam vorig jaar met een opschorting voor vergunningen voor nieuwe datacenters en diverse provincies.’

Lees ook: Hoeveel datacenters, distributiecentra en bedrijfshallen kan ons landschap nog aan? Noord-Holland verdoost! | Opinie

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Jullie hebben toch gestemd op de VVD en met name wethouder Meskers. Juist hij heef schijt aan ieder en alleman !!!!!!!!!!!!!!!!!

De VVD (Meskers) heeft alleen oog voor de eigen portemonnee of denkt u dat het allemaal liefdewerk oud papier is?

Boeren die klagen over verdwijnende biodiversiteit, dat is toch wel de limit.

Zolang de diverse overheden op voorspraak van de EU toestaan dat er nog steeds met gif wordt gewerkt kunnen we de boeren niets kwalijk nemen voor het verminderen van de biodiversiteit. Het zijn de wetgevers die bepalen hoeveel gif, de boeren doen niet anders als de wet volgen.
Dat Nederland op bevel van Brussel een derde wereldland is geworden is triest, maar zolang de meerderheid van de bevolking dat weigert te zien is er niets aan te doen.