'Laat Amazon solidariteitstaks betalen.' Een gesprek met Hans van Tellingen

• zondag 27 december 2020
  • Categorie:
  •  Paul van Liempt in gesprek met retaildeskundige Hans van Tellingen over corona en de detailhandel in Nederland. “Uiteindelijk moeten we als totale branche hieruit zien te komen.”

27-12-2020

Steun De Nieuwe Wereld via deze link: https://www.gofundme.com/f/decemberac... Van Tellingen windt er geen doekjes om: volgens hem stuur Rutte met de laatste lockdown de retail de afgrond in. “Dit is het meest onliberale kabinet ooit. En ik denk ook dat Rutte geen liberaal meer is.” Hij sluit zich aan bij het NRC opiniestuk van onder meer Barbara Baarsma, Robin Fransman en Bas Jacobs waarin zij oproepen tot een meer gedifferentieerde aanpak. “Ik denk dat er beter beleid gevoerd kan worden, een stuk minder disproportioneel dan nu.” Het is volgens Van Tellingen bovendien in het belang van de overheid zelf om zo snel mogelijk te kijken of de winkels weer open kunnen. “Als je de hele retail kapotmaakt – en de horeca heb je al grotendeels kapotgemaakt – dan maak je dus ook gewoon de overheid stuk. Want er komen geen belastingen binnen. En dan is er ook geen geld voor gezondheidszorg.” Wellicht zou het helpen als politici en ambtenaren ook een aantal maanden zonder inkomen komen te zitten, zo betoogt Van Tellingen. “We doen het pas samen als we allemaal de pijn nemen, en niet alleen bepaalde sectoren.” Daarnaast vertelt Van Tellingen over de retail in Nederland. De grote steden doen het de laatste jaren goed, de pijn zit bij middelgrote plaatsen zoals Geleen, Oldenzaal of Delftzijl. Toch betekent corona voor andere middelgrote steden een kentering. “Men gaat meer naar de kaasboer om de hoek. Dat is een positief effect, om het zo maar uit te drukken.” Al langer benadrukt Van Tellingen dat mensen altijd het liefst in de stad willen blijven winkelen. “De meeste mensen vinden winkelen leuk. Veel leuker dan online bestellingen [..] 90% van alle aankopen wordt nog steeds in de fysieke winkel gekocht.” Er zou in deze tijd door de webwinkels, die door de lockdown een enórme boost hebben gekregen, een solidariteitstaks betaald moeten worden, zo stelt Van Tellingen. “Uiteindelijk moeten we als totale branche hieruit zien te komen.” -- 1:02 Over de toespraak van Rutte uit het torentje: Zag je het aankomen, schrok je je rot, of niet? 2:38 “Ik denk dat er beter beleid gevoerd kan worden, een stuk minder disproportioneel dan nu.” 7:34 Over de uitspraak: sluiting retail is een symbolische actie 14:06 Jij blijft optimistisch, waar haal je dat vandaan? 16:36 Hoe kan het in de toekomst funshoppen op een andere manier plaatsvinden dan voorheen? 18:29 Moet er niet iets veranderen aan de weeffouten in de hele ketens? 21:53 Over het verschil tussen online en offline winkelen 25:08 Gaan we niet toe naar een situatie met lege winkelstraten? 29:53 Wat heb jij zelf te verduren gekregen met je bedrijf? 31:33 Moet de retail zich meer laten horen? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld