Een brief over kleine turbines in de bus? Doe er niks mee. In Hollands Kroon mag het niet, waarschuwt de gemeente

• woensdag 16 december 2020
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Een brief in de bus met de mededeling dat kleine windturbines op uw grond zijn toegestaan? Hap niet toe. De omgevingsvisie van Hollands Kroon voorziet er niet in.

Winnie van Galen 16-12-2020

Deze waarschuwende woorden komen van de gemeente Hollands Kroon. Onder meer op basis van brieven die partijen laten bezorgen, aan inwoners uit Westerland bijvoorbeeld. Met als strekking dat er ruimte is voor kleine windturbines (tussen de zes en vijftien meter) eventueel in combinatie met zonnepanelen.

Trio-Invest

Eerder dit jaar zijn agrariërs in Hollands Kroon benaderd door onderneming Trio-Invest voor het plaatsen van zonnepanelen op palen. Het bedrijf kreeg de pin op de neus. De gemeente Hollands Kroon staat deze ontwikkeling niet toe. De komst van zonneparken op agrarische grond is door de gemeenteraad als ongewenst bepaald en dat geldt ook voor de plaatsing van nieuwe windturbines op boerenland. Met de komst van Windpark Wieringen is er ten aanzien van genoemde ontwikkelingen op de rem getrapt.

De brieven over de microturbines komen overigens niet uit de lucht vallen. De provincie Noord-Holland staat de komst van kleine windmolens toe. Partijen zoals het Barneveldse BestWatt maken er gebruik met de mededeling dat de provincie microturbines vanaf 17 november toestaat voor de eigen energieopwekking, eventueel in combinatie met zonnepanelen.

BestWatt

De brief van BestWatt is bij de gemeente bekend. Het antwoord: ’Wij verlenen geen medewerking aan dit soort verzoeken. Laat u dus niet misleiden door initiatiefnemers die stellen dat de gemeente hier positief over is. Dit klopt niet.’

„In de omgevingsvisie van de gemeente Hollands Kroon staat dat na oplevering van Windpark Wieringermeer er op land alleen nog ruimte is voor vergroten van de windparken Waardpolder en Groetpolder. Alle andere turbines kunnen alleen door een zelfde of kleinere turbine vervangen worden”, aldus de gemeente

Wat nog niet is, kan wel komen. In dat geval zal de gemeenteraad moeten besluiten het beleid van de provincie te omarmen, aldus een voorlichter van de gemeente.

Noordhollands Dagblad