’Een beetje boerenverstand in de Kamer is hard nodig’. Daan Pruimboom (22) uit Hippolytushoef staat als tiende op Lijst Henk Krol en denkt dat hij een goede kans maakt

• maandag 21 december 2020
  • Categorie: , , , ,

HOLLANDS KROON -  HIPPOLYTUSHOEF

De 22-jarige Daan Pruimboom uit Hippolytushoef staat als tiende op de kandidatenlijst van LHK (Lijst Henk Krol). Na de kerst wil hij beginnen met campagne voeren. Zowel in Noord-Holland als Friesland en Groningen. „De plattelandsregio’s worden veel te weinig vertegenwoordigd in het parlement.”

Lydia Jasper 21-12-2020

Pruimboom flikte het in 2018 al om door voorkeursstemmen in de gemeenteraad van Hollands Kroon. Hij was negentien toen hij als nummer zes op de kieslijst bij Onafhankelijk Hollands Kroon stond. De lokale partij haalde drie zetels. Doordat Pruimboom 165 stemmen kreeg, had hij net voldoende voor een plek.

Het zou mooi zijn als het in 2021 weer zou lukken. „Henk Krol denkt dat zijn partij wel tien zetels kan halen. Daardoor zou ik automatisch gekozen worden. Maar ik ben zelf wat sceptischer. Misschien vijf, zes zetels. Ik hoop er met voorkeursstemmen te komen.”

Pluspunten

Zelf denkt het jongste gemeenteraadslid dat hij een aantal pluspunten heeft. Vanwege zijn leeftijd hoopt hij jongere stemmers aan te zullen spreken. Daarnaast denkt hij dat hij het een en ander kan betekenen voor stemmers uit de Noordkop en het platteland. „Een beetje boerenverstand in de Kamer is hard nodig. Iemand uit Den Haag of Amsterdam heeft geen flauw benul wat er hier allemaal speelt.”

Door een vriend werd hij gewezen op LHK. „Ik heb sympathie voor Henk Krol. Toen ik op de website keek, zag ik dat ik het eigenlijk wel met alle standpunten van de partij eens was. Ik heb er een nachtje over geslapen. Nagedacht over wat ik nu eigenlijk wil en wat ik wil bereiken.”

Plezier

Want Pruimboom haalt veel plezier uit zijn politieke werk. „Doordat de gemeenteraad aan de onderkant van het beleid zit, kan die niet de eigen kaders stellen. Het lijkt me leerzaam om dat eens aan de andere kant mee te maken, door zelf beleid te maken.”

Hij schat in dat zijn omgeving, de Kop van Noord-Holland, zich niet of nauwelijks vertegenwoordigd voelt in de Tweede Kamer. Door zich verkiesbaar te stellen, zou hij daar wellicht iets in kunnen veranderen.

„Ik heb een motivatiebrief geschreven naar LHK en binnen een uur kreeg ik al een reactie op mijn mail. Of ik langs wou komen. Dat is drie weken geleden. Voor het gesprek met de selectiecommissie veertig vragen toegestuurd. Wat ik dacht toe te kunnen voegen? Wat ik van mijn collega’s verwacht?”

Ook kwam aan de orde wat hij van Henk Krol dacht. „Het verhaal over 50Plus en zijn vertrek heb ik niet op de voet gevolgd. Toen Henk Krol de door hemzelf opgerichte Partij van de Toekomst verliet, kon ik me daar iets bij voorstellen. Laat ik het zo stellen: ik kon bedenken dat het conflict wat aan zijn vertrek ten grondslag ligt niet aan Henk Krol lag.”

Mix

Hij omschrijft LHK als een mix van vooruitstrevend en conservatief. „Ik kan me in een heleboel standpunten vinden. Over het referendum, de gekozen burgemeester, dat er meer geld voor lokale politiek partijen moet komen en het opleidingsbudget voor gemeenteraadsleden omhoog mag.”

Pruimboom is afgestudeerd socioloog en studeert politieke wetenschappen. Zelfs al heeft hij vanwege corona de universiteit dit jaar maar een keer bezocht. Hij had de ambitie om als beleidsmedewerker in Oost-Europa aan de gang te gaan en spreekt Russisch. Hij heeft een minor in economie.

„Na de kerst ga ik met campagnevoeren van start. Daarbij ga ik veel social media gebruiken. Daarmee spreek ik de nieuwe generatie aan die redelijk handig is met techniek.”

CDA

Voor het CDA staan twee andere Noordkoppers op de lijst: Harmen Krul (op 20) en Jelle Beemsterboer (28). „Ze eten uit elkaars ruif”, zegt Daan Pruimboom daarover.

Noordhollands Dagblad