Driekwart Nederlandse elite wil Grote Reset: ‘Dat betekent meer dwang, minder vrijheid’

• zondag 13 december 2020
  • Categorie: , ,
  • Uit een enquête die is gehouden onder zo’n 400 leden van de Nederlandse bestuurlijke elite blijkt dat bijna driekwart van hen vindt dat er een grote maatschappelijke reset nodig is na de coronacrisis, die ‘moet leiden tot meer duurzaamheid, en minder polarisatie en ongelijkheid’.

13-12-2020

“We moeten deze crisis integraal aanpakken, want die raakt de hele maatschappij,” zei Kim Putters, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau en invloedrijkste Nederlander. Ook opmerkelijk: volgens de elite is er in Nederland sprake van ‘structureel racisme’.

“Zo gaat het altijd,” reageert journalist Joost Niemoller. “De crisis wordt aangepakt om veranderingen door te voeren. Dat heet dan een ‘reset’, met de bekende codewoorden van deze tijd. Meer ‘gelijkheid’. Minder ‘structureel racisme’. Betekent: Meer dwang. Minder vrijheid.”

Gigantische kloof

Telegraaf-verslaggever Wierd Duk voegt toe: “Dat de elite – driekwart is ‘progressief’ – cultureel en in wereldbeeld zo ver losgezongen is van de rest van de Nederlandse bevolking, dát zou het punt van zorg moeten zijn.”

Ook Elise De Windt haakt op Twitter in op deze ‘gigantische kloof’ tussen elite en volk. “Nou, Kim, we willen jou en je hele mieterse elite niet! We zijn klaar met jullie arrogantie en betweterigheid. We zijn klaar met jullie moralistisch en neerbuigend vingergewapper. We zijn klaar met jullie links-liberale dominantie. We zijn klaar met jullie afbraak van de democratie.”