De menselijke maat in gezondheidszorg | documentaire van Pim Giel.

• woensdag 9 december 2020
  • Categorie:
  • Weltschmerz Academy presenteert Pim Giel, documentairemaker en zorgexpert

9-12-2020

De menselijke maat in gezondheidszorg; chronische Lyme: ONGEHOORD & SOS

BESCHRIJVING Op vrijdag 27 november 2020 sprak Ton Kuik in het kader van Weltschmerz Academy zeer uitgebreid met documentairemaker Pim Giel over “de menselijke maat in gezondheidszorg”. Pim met ruim 20 jaar gevarieerde ervaringen in de zorg kan zich terecht een zorgexpert noemen. Sedert een kleine 10 jaar heeft Pim ervoor gekozen om zich toe te leggen op het maken van documentaires, organisatie en facilitatie van events en procesregie rondom complexe zorgthema’s. Hij doet dit vanuit zijn stichting: www.HappyMotion.org In de eerste minuten van het gesprek worden Pim’s activiteiten en kenmerken van zijn benadering in Stichting HappyMotion aan de orde gesteld. Daarna neemt Pim, die zichzelf een “mensenverhalen-verteller” noemt, ons vanaf 7m30s tot 34m20s mee langs diverse projecten waarin hij aan de hand van korte filmfragmenten een inkijkje geeft in de menselijke maat. Achtereenvolgens worden getoond en besproken: baby met ontwikkelingsproblematiek, dementie, intensive care, oorlogstrauma, armoede/ voedselbank en tenslotte een vluchtelingenkamp in Jordanië. Muziek blijkt een helende en communicatieve werking te hebben; bij armoede speelt schaamte een grote rol. Vanaf 34m20s richt het gesprek zich op het hoofdonderwerp: de ziekte van Lyme, en met name de chronische versie daarvan is letterlijk ONGEHOORD. Lyme is de bekendste tekenbeetziekte en wordt veroorzaakt door Borrelia, een spirocheetvormige bacterie die door allerlei slimme eigenschappen, waaronder verschillende leef- en gedaantevormen en ingenieuze immuunsysteem ontwijkingsmechanismes, zich lang kan handhaven in een menselijk lichaam, op de meest uiteenlopende plaatsen. Van diverse stammen is bekend dat zij een ziekmakende werking hebben en zogeheten Lymeklachten geven. In de chronische versie kan Lyme systemisch worden en levens compleet ontwrichten, met soms zelfs de dood tot gevolg.

Van 37m40s tot 40m16s toont Pim een trailer van zijn eerste film: “SOS, Lyme, een onzichtbare epidemie”. Deze trailer brengt de enorme complexiteit van de ziekte in beeld en belicht mensonterende omstandigheden veroorzaakt door onvoldoende kennis, politisering en marktwerking. Groepen artsen, ieder met een eigen filosofie en richtlijn voor diagnostiek en behandeling, bestrijden elkaar al decaden met bedreigingen en rechtszaken en weigeren samenwerking. De doodzieke patiënten zijn hiervan de dupe. Na de trailer bespreken Pim en Ton de oorzaken van alle ellende. Het is ronduit slecht gesteld met de menselijke maat. Waar in de Verenigde Staten nog twee richtlijnen gelden en partijen door de centrale overheid in de Tick Borne Disease Working Group met elkaar moeten samenwerken om tot prioritaire problemen en concrete aanbevelingen voor oplossingen te komen, heeft Nederland, evenals de rest van Europa slechts 1 richtlijn, die helaas sterk geënt is op beperkende en kosten-reducerende protocollen, de IDSA Lyme guideline geheten (in Nederland CBO genoemd). Op 41m58s wordt verwezen naar twee eerdere Café Weltschmerz uitzendingen waarin Ton met Ramon Bril als interviewer een overzicht heeft geschetst van tekenbeetziekten: uitzending van 30 juni 2020 met als titel “Lyme, de stille pandemie”[ https://youtu.be/CDyM6sO8BMw] en de uitzending van 18 juli 2020, getiteld “Lyme moet terug naar de TEKEN-tafel" [ https://youtu.be/r6YEGfcoEHI]. Van 50m0s tot 54m40s gaat Pim aan de hand van twee filmfragmenten nog in op chronische pijn en dementie, twee andere projecten waaraan hij heeft gewerkt; deze klachten komen ook frequent bij Lyme voor. Van 56m0s tot 60m0s wordt melding gemaakt van een petitie om ook de tweede richtlijn, die van ILADS, met urgentie een erkende plaats te geven. Er zijn ruim 40.000 handtekeningen verzameld die in 2021 aan de politiek zullen worden aangeboden. Ook wordt gesproken over de tweede film van Pim die in een vergaand stadium door financiële perikelen helaas nog steeds niet voltooid is. Deze film portretteert 4 personen, 1 uit Nederland, 1 uit België en 2 uit Frankrijk. Voornoemde eerste film van Pim Giel over Lyme zal nog voor Kerst 2020 integraal bij Café Weltschmerz te zien zijn. Aanvullende interactie is mogelijk via e-mail naar academy@weltschmerz.nl t.a.v. Ton Kuik o.v.v. Pim Giel 27NOV2020 Deze video is geproduceerd door Café Weltschmerz. Café Weltschmerz gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke thema's. Wij bieden een hoogwaardig alternatief voor de mainstream media.

Café Weltschmerz is onafhankelijk en niet verbonden aan politieke, religieuze of commerciële partijen.

Cafe Weltschmerz