CDA en VVD willen dat minister ingrijpt in Noord-Holland: ’Meer woningen in buitengebied’

• woensdag 2 december 2020
  • AMSTERDAM

CDA en VVD in de Tweede Kamer willen dat er in Noord-Holland meer woningen gebouwd kunnen worden in landelijke gebieden. De minister moet ingrijpen in Noord-Holland, vinden ze.

Ivo Laan 2-12-2020

Dat stellen Kamerleden Julius Terpstra en Daniel Koerhuis in vragen die onderweg zijn naar de minister van Binnenlandse Zaken over de nieuwe omgevingsverordening.

De provincie heeft onlangs een nieuwe omgevingsverordening ingevoerd waardoor minder woningen in landelijke gebieden kunnen worden gebouwd. De landelijke coalitiepartijen CDA en VVD tonen zich kritisch in de vragen. Volgens de twee partijen wordt buitenstedelijk bouwen ’bijna onmogelijk’ als gebieden worden aangewezen als ’bijzonder provinciaal landschap’. Ze zijn niet de eersten.

In Noord-Holland toonde het CDA zich al eerder kritisch omdat die begrenzing een streep haalt door woningbouwplannen in Schagen, Castricum, Alkmaar, Uitgeest en Wijdemeren. De Tweede Kamerleden vragen zich af of er wel een wettelijke basis is voor de invoering van het bijzondere provinciale landschap. Ze hinten op actie van de minister. ,,Bent u bereid in Noord-Holland in te grijpen?’’

De partijen willen dat er meer ruimte komt voor woningen. Nu kunnen er onder voorwaarden maximaal elf woningen gebouwd worden in het beschermde buitengebied. Terpstra en Koerhuis willen die grens oprekken naar vijftig woningen, zo opperen ze bij de minister in de Kamervragen. ,,Maar wat mij betreft worden dat er meer’’, zegt hij in een toelichting.

Ze verbazen zich ook over de beperkingen voor de woningbouw in Noord-Holland gezien het woningtekort in Nederland. ,,Hoe past de beperking van de provincie Noord-Holland in de nationale bouwambities, de nationale bouwopgave en de nationale woningnood?’’ Gedeputeerde Cees Loggen (VVD) ontkende eerder in Provinciale Staten dat er niks meer mag in het buitengebied. Hij hamerde op het belang van de aanwezigheid van groen en natuur. ,,Slimme verstedelijking is cruciaal als we dat willen behouden.’’

Noordhollands Dagblad

Stop met de import van migranten uit veilige landen. We kunnen niet jaarlijks een stad als Alkmaar bouwen voor voornamelijk moslim migranten, dat moet fout gaan. VVD en CDA en de rest van de partijen, behoudens de PVV, helpen langzaam maar zeker het hele land naar de verdommenis. Als het niet met migranten is is het wel met hun debiele "klimaat" maatregelen of hun Corona maatregelen waarvan een groot deel van de bevolking inmiddels weet dat ze helemaal nergens op slaan.

Er worden alleen maar logiesaccommodatie voor arbeidsmigranten gebouwd. Niks voor de gewone burger.