Wat populisten ons te zeggen hebben. Een gesprek met Martin Sommer

• woensdag 4 november 2020
  •  Ad Verbrugge in gesprek met journalist Martin Sommer over het hedendaagse populisme. “Ik denk dat we wel eens het einde van het liberalisme kunnen meemaken.”

4-11-2020

In De Volkskrant schrijft Sommer als politiek commentator regelmatig over het thema populisme. Hij gaat in op het verleden van dit politieke fenomeen. “We hebben sinds nu twintig jaar, sinds Fortuyn, ervaring met populisme. Wij waren daar een voorloper in. De vraag is: waarom is het na twintig jaar niet gelukt om een stevige populistische partij op poten te zetten?” Volgens Sommer is daar voldoende ruimte voor. Populisten stellen namelijk, hoe uiteenlopend de partijen die eronder worden geschaard ook mogen zijn, enkele kernthema’s aan de orde: de EU, het klimaat en immigratie. “Naar mijn oordeel terecht belangrijke thema’s in de politiek. Je zou zo graag willen dat er een degelijke partij opstaat om tegenwicht te bieden.” Het politieke midden bepaalt de marges van het debat. Sommer: “Als je deze drie kernwaarden bestrijdt sta je direct buiten de gebaande paden. Ik denk dat dat leidt tot radicalisering.” Links heeft daar geen antwoord op. Alhoewel, eigenlijk zijn de assen links en rechts überhaupt niet meer adequaat om de politieke tegenstellingen te omschrijven, zo stelt Sommer. Hij ontwaart een andere tweedeling: “De groep mensen die om de overheid cirkelen in wat voor manier dan ook, en de mensen die daar ‘last’ van hebben.” Overheid bedoelt Sommer dan in een brede zin: het klimaatbeleid, immigratie, maar ook bijvoorbeeld de universiteiten en de mediakanalen. Bovendien zit er ook een duidelijke morele component aan, zo stelt Sommer. “Wat die groep [populisten] enorm stoort is de moral highground van de andere kant.” Wat dat betreft lijken de ontwikkelingen hier op die in de Verenigde Staten. “Ik denk dat veel mensen zich door de morele druk van de Democraten gekleineerd of in de hoek gedrukt voelen. Daar worden mensen ontzettend kwaad van.” Traditioneel gezien kende het liberalisme het onderscheid tussen privé en publiek. Sommer: “De morele druk om het goede te doen dringt ook binnen in jouw privéleven. En als we niet uitkijken komen we in een totalitaire toestand terechtkomen.” Het is dan ook tijd om te luisteren van wat populisten ons te zeggen hebben. “Ik denk dat we wel eens het einde van het liberalisme kunnen meemaken.” --
    0:37 Waar komt jouw fascinatie voor het populisme vandaan? 4:31 Hoe kijk jij naar het Nederlandse populisme in de context van Europa? 11:50 Heeft in jouw ogen links de boot gemist? 16:50 Wat ontwikkelt zich sociaal-cultureel gezien met het populisme? Jij zegt dat je het begrijpt. 22:21 Over de kritiek die zowel Trump, Baudet als de AfD in Duitsland hebben op ‘de media’ 28:45 Dus je zegt: wat we in de Verenigde Staten zien gebeuren verschilt niet eens zoveel van hier? 33:03 “Ik denk dat we wel eens het einde van het liberalisme zouden kunnen meemaken” 40:26 Over de staat als nieuwe religie, ondersteund door wetenschap: “En dat leidt direct tot populisme. Door het wetenschappelijke omhulsel wordt de ruimte steeds kleiner.” -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld