Potje met geld in Hollands Kroon om stroeve onderdelen in de samenleving te smeren als corona zijn biezen heeft gepakt

• dinsdag 10 november 2020
  • Categorie: , , ,

HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Stel: het coronavirus is ons niet langer een plaag en de samenleving komt hikkend en stotend weer op gang. Wat zou het mooi zijn als er dan een potje met geld is dat als haarlemmerolie kan dienen. Hollands Kroon heeft die handschoen opgepakt.

Winnie van Galen 10-11-2020

’Duurzaam economisch sociaal programma’ heet het postcoronapotje. Met mogelijk meer dan een miljoen euro erin om de vastgelopen onderdelen van de samenleving een zetje te geven. Een blazersvereniging bijvoorbeeld die al maanden niet bij elkaar geweest en op zoek moet naar nieuwe leden omdat een deel het voor gezien heeft gehouden. Of een winkeliersvereniging die de loop weer in het winkelgebied moet zien te krijgen, geeft wethouder Theo Meskers als voorbeelden.

Jasje uitgedaan

Het potje is in het leven geroepen om vastgelopen onderdelen in de Hollands Krooner samenleving direct een boost te kunnen geven. ,,Als het straks wat verder is in de tijd, dan is duidelijk dat de samenleving een jasje heeft uitgedaan en we aanlopen tegen kosten om de boel weer aan de praat te krijgen. Dat is niet iets waar je meteen aan denkt.’’

De gemeenteraad heeft een sleutelrol in de bestemming van het herstelpotje, aldus Meskers, die laat weten dat het idee voor de voorziening is opgepikt uit de gemeente Langedijk.

Miljoen

Hollands Kroon beschikt over een reserve van een miljoen euro voor onverwachte zaken. Of het hele miljoen in het potje verdwijnt, die keuze is aan de raad. In ieder geval is er ook geld beschikbaar van de provincie en de rijksoverheid, aldus de wethouder. Al met als is er een stevig potje aanwezig om ’de samenleving te helpen waar dat kan’.

De beschikbaarheid van de middelen is met name belangrijk voor de cultuursector in Hollands Kroon die vanwege strenge provinciale steunmaatregelen mogelijk niet in aanmerking komt voor hulp. Meskers: ,,Iedereen moet zijn achterste been naar voren halen om de boel weer op gang te krijgen. Dan is het prettig als daar direct de middelen voor zijn.’’

Of het uitgekeerde bedrag een schenking betreft, een lening of een tussenvorm, dat antwoord is nog niet geformuleerd, aldus de wethouder.

Noordhollands Dagblad