Opnieuw ontspoort infraproject Rijkswaterstaat, dit keer de Afsluitdijk

Datum:
  • vrijdag 6 november 2020
  • in
  • Categorie: ,
  • De renovatie moet de negentig jaar oude Afsluitdijk bestand maken tegen de klimaatverandering. 


    6-11-2020

    ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________

    In het kort
    • De opknapbeurt van de Afsluitdijk wordt duurder, en loopt drie jaar vertraging op.
    • Bronnen melden tegen vakblad Cobouw dat het om honderden miljoenen kan gaan.
    • In de afgelopen paar jaar bleek Rijkswaterstaat al bij meer projecten onvoldoende grip op de voorbereiding of het ontwerp te hebben.
    ____________________________________________________________________

    Opnieuw moet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een forse tegenvaller melden. De opknapbeurt van de Afsluitdijk wordt fors duurder, en loopt zeker tegen drie jaar vertraging op, blijkt uit een brief die zij woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het is het zoveelste grote project waarin Rijkswaterstaat onvoldoende grip op de voorbereiding of het ontwerpproces lijkt te hebben gehad.

    De renovatie moet de negentig jaar oude Afsluitdijk bestand maken tegen de klimaatverandering. Vorig jaar bleek dat het ontwerp van de spuisluizen (sluizen die binnenwater spuien en buitenwater keren) in de dijk op de schop moest. Dat pakt fors duurder uit. De minister zal extra geld uit het Deltafonds overmaken. Maar over de totale rekening en een nieuwe opleveringsdatum kan zij pas in het voorjaar iets te zeggen.

    Het probleem bij de Afsluitdijk zit in de onvolledige gegevens die consortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) kregen, over golfhoogtes en waterstanden. De sluizen — zwaar betonwerk — moeten robuuster worden uitgevoerd. Dat loopt in de papieren, gezien de omvang van het project en de duur van de vertraging. Een bron zegt tegen vakblad Cobouw dat de problemen groter zijn dan die van het Zuidasdok en de zeesluis IJmuiden bij elkaar. 'Dit gaat over meerdere honderden miljoenen.'

    Reeks van problemen bij grote projecten

    Het is niet het eerste megaproject dat ontspoort onder het ministerschap van Van Nieuwenhuizen. Begin dit jaar werd het contract voor het Zuidasdok in Amsterdam ontbonden, na een lange strijd met bouwers Fluor, Hochtief en Heijmans over meerkosten, risico's en ontwerpwijzigingen. Als het Zuidasdok straks alsnog wordt gebouwd ,is het pas in 2036 klaar en €1 mrd duurder dan voorzien.

    Eerder bleek al dat de nieuwe sluis in Terneuzen duurder wordt en later klaar is. De grond van het bouwterrein bleek aanzienlijk sterker vervuild dan de opdrachtgever had gemeld.

    Twee jaar geleden werd het contract voor fileknelpunt Hoevelaken ontbonden toen Rijkswaterstaat het met bouwers BAM en VolkerWessels niet eens werd over de prijs, na diverse aanpassingen en extra wensen in de ontwerpfase. En het project staat nog steeds in de wacht, want er is nu een stikstofprobleem.

    'Medeverantwoordelijk voor IJmuiden'

    De zeesluis in IJmuiden is het meest dramatische project tot dusver. Bouwers BAM en VolkerWessels maakten de ontwerpfout in de deurkassen van de nieuwe sluis en verloren ruim €200 mln op het project. Niettemin is er daarna in de sector op gewezen dat het beter was geweest als Rijkswaterstaat meer verantwoordelijkheid had gedragen in de ontwerpfase. Dan was er wellicht een betere keus gemaakt.

    Voormalig ABN Amro-bankier Paul Baks, eind jaren negentig een van de drijvende krachten achter publiek-private contracten in de bouw, noemde het agentschap medeverantwoordelijk voor IJmuiden. 'De overheid is verantwoordelijk voor de kustbescherming. Mag die dan een bouwmethode accepteren die nooit op die wijze en schaal is toegepast? Ik zeg nee,' aldus Baks vorig jaar tegen het FD. Volgens hem had gestuurd moeten worden op een traditionele bouwmethode.

    BAM: wijziging is op verzoek opdrachtgever

    Levvel won de opdracht voor de Afsluitdijk in 2018 voor €550 mln. Een scherpe prijs, zeiden concurrenten destijds. Bij de cijfers over het derde kwartaal zei ceo Ruud Joosten van BAM donderdag tegen analisten dat de situatie bij de Afsluitdijk compleet verschilt van die in IJmuiden. 'Hier ligt een “wijziging opdrachtgever”; de wijziging in het ontwerp is op het initiatief van Rijkswaterstaat.' Met andere woorden: daar ligt dan ook de rekening.


    FD

    0 reacties :

    Een reactie posten