Opnieuw miljoenen aan coronasteun uitgekeerd in de Noordkop. Bedrijven in Den Helder ontvangen de hoogste bedragen

• maandag 23 november 2020
  • Categorie:
  • Opnieuw zijn er miljoenen euro’s aan coronasteun uitgekeerd aan bedrijven en ondernemers in de Noordkop. Wel ging het om minder hoge bedragen dan gedurende de eerste NOW-regeling.

De grootste bedragen zijn uitgekeerd in Den Helder. Veelal aan bedrijven in de offshore sector. Met 748.000 euro ontving Expro North Sea Limited het hoogste bedrag, gevolgd door Weatherford Netherlands met 700.752 euro en Onstream Project Services met 647.760 euro.

Den Helder telt ook ondernemers en bedrijven die enkele honderden of duizenden euro's uitgekeerd kregen. Zo ontving kapperszaak Golden Scissors 7356 euro, Bar Bonaire 3116 euro en horecazaak Libosan 168 euro. Lang niet alle bedrijven die aanspraak maakten op de eerste NOW-regeling hebben nu opnieuw een bedrag ontvangen. Dat kan te maken hebben met bepaalde voorwaarden die zijn gesteld aan de regeling.

Garagebedrijven

De bedragen in Schagen zijn veelal uitgekeerd aan horecazaken, maar ook schoonheidssalons, garagebedrijven, bloementelers, sportscholen en schoonmaakbedrijven staan op de lijst.

De golfbaan in Dirkshorn ontving een kleine 17.000 euro en de balletschool in Schagen zo’n 6.500 euro. Sauna Cantarel in Oudkarspel ontving bijna 10.000 euro en het dorpshuis in Waarland 3752 euro.

Hoveniersbedrijf

Voor de Weelde, het horecabedrijf dat Wonders in bezit heeft, ontving bijna 70.000 euro. Een bedrijf uit Schagen met de naam Smit ontving met meer dan 230.000 euro een van de hogere bedragen. Net als hoveniersbedrijf Dijkstra uit Warmenhuizen, dat 225.768 euro uitgekeerd kreeg.

Opvallend aan de lijst is dat sommige bedrijven het tijdens de eerste NOW-regeling moesten doen met een paar honderd euro, maar nu meerdere tonnen uitgekeerd hebben gekregen. Een bedrijf of ondernemer met de naam Berg uit Schagen kreeg ruim 235.000 euro uitgekeerd, waar tijdens de vorige NOW-regeling slechts 744 euro werd uitgekeerd.

Tweemaal

Ook aan bedrijven op Texel zijn flinke bedragen uitgekeerd. Een bedrijf met de naam Jong, dat vestigingen heeft in zowel De Koog als in De Cocksdorp, ontving tweemaal een bedrag van 457.360. Stichting Texels Museum kreeg ruim twee ton. Modehuis Moerbeek uit Den Burg ontving 5764 euro, Fysio Team Texel ruim 16.000 euro, voetbalclub Texel ’94 1320 euro en de parochie Texel 1396 euro. Opvallend op het eiland is dat een stuk minder horecazaken, fietsverhuurbedrijven en campings geld hebben gekregen dan gedurende de eerste NOW-regeling.

Hotel

Quest Photonic Services B.V. voert de lijst in Hollands Kroon aan. Met bijna 230.000 euro ontving het bedrijf in die gemeente de meeste overheidssteun. Gevolgd door Triple A Logistics met zo’n twee ton en Abaco B.V. met 188.960 euro. Hotel Wieringermeer ontving ruim 130.000 euro. Ook in Hollands Kroon zijn kleinere bedragen uitgekeerd. Snackbar Ben ontving 8352 euro, Schurer (bloementeelt) uit Breezand 400 euro en sportvisserijbedrijf De Groot bijna 2.000 euro.

Nieuwe regeling

Inmiddels heeft de overheid een nieuwe NOW-regeling in het leven geroepen, NOW3. Deze regeling loopt door tot 30 juni 2021.

Noordhollands Dagblad