JOVD in verlegenheid om racistische en nazistische appjes

• vrijdag 27 november 2020
  • Categorie:
  •  De Telegraaf beschikt over screenshots.

JOVD in verlegenheid om racistische en nazistische appjes

(Door: Olof van Joolen en Inge Lengton)

DEN HAAG – In een voor het JOVD-jubileum opgerichte groepsapp is racistisch en nazistisch materiaal gepost. Het gaat onder meer om afbeeldingen van Geert Wilders in een Duits uniform met hakenkruis erop. De jongerenorganisatie van de VVD bevestigt dat het materiaal in de app is rond gegaan. De plaatjes staan in een gespreksgroep waaraan in oktober vorig jaar naar schatting zo’n tweehonderd jonge liberalen deelnamen om van gedachten te wisselen over het 70-jarig jubileum van de VVD-jongeren dat toen werd gevierd. De Telegraaf beschikt over screenshots.

Aan een galg

Deelnemers deelden naast de beeltenissen van Wilders en FVD-leider Baudet bungelend aan een galg onder meer foto’s van Hitler en van voormalig Labour-leider Corbyn die de Hitlergroet lijkt te brengen. Ook komt een plaatje van een zwart jongetje op een fietsje langs met de tekst dat hij sneller gaat rijden omdat de eigenaar van het rijwiel eraan komt. Verder is onder andere een afbeelding te zien van Hitler tussen jonge vrouwen met het woord Gassers erboven. Waarbij de twee s’en die van de SS zijn.

Te zien is dat een lid van de groep zich uitspreekt tegen het delen van nazistisch materiaal. „Dat van die nazi-plaatjes vind ik – als kleinzoon van een Holocaustoverlevende – ook behoorlijk smakeloos moet ik zeggen”, schrijft hij. Daarop krijgt hij bijval maar daarna post een van de leden die regelmatig nazi-materiaal plaatst een nieuwe foto van Hitler.

De jonge liberalen erkennen in een reactie dat in de app ’ongepast materiaal’ is rondgegaan en vinden dit ’onacceptabel’. Het bestuur van de VVD-jongerenafdeling neemt er afstand van, maar stelt dat de app niet is opgericht en beheerd door JOVD.

„Juist om deze reden en om elke schijn van een relatie met de JOVD onmiddellijk te stoppen, is de appgroep toentertijd binnen een uur na het rondgaan van dergelijke berichten opgeheven, door een JOVD’er die zich met dat doel beheerder heeft gemaakt. Vervolgens zijn een aantal JOVD’ers die lid waren van de appgroep hier stevig op aangesproken”, aldus voorzitter Rick Oudshoorn.

De app mag formeel niet van de JOVD zijn geweest, de oprichter is wel een regionaal bestuurder van de beweging, zo blijkt uit de screenshots. Een van de beheerders was de huidige landelijk vicevoorzitter. Aanvullende vragen hierover en vragen over eventuele sancties tegen deelnemende leden wil de JOVD niet beantwoorden. „We hebben niks toe te voegen aan onze statements.” Splinter Chabot was ten tijde van het jubileum nog voorzitter van de liberale jongeren. Wanneer hij wordt geconfronteerd met de appjes krijgt hij het bijna te kwaad. „Ik schrik hier heel erg van. Ik moet bijna huilen als ik dit zie”, zegt de oud-preses. „Ik heb niet in de appgroep gezeten. Ik vind het echt walgelijk. Dit staat mijlenver bij mij vandaan.”

Naamsverandering

Na het jubileumfeest veranderde de naam van de groepsapp van LustrumCongres App in STIJNEN RAID. Het aantal mensen in de groep zou volgens bronnen van deze krant mede uit afschuw van wat er rondging inmiddels zijn afgenomen tot 75. Vorige maand ontstond grote ophef toen leden van de jongerenafdeling van Forum voor Democratie in appgroepen rechts-extremistisch gedachtegoed hebben gedeeld. De partij heeft een onderzoek ingesteld.

Bron:
    De Telegraaf
    (Premium artikel)

Met dank aan “Blaffertje”