Dorp schrikt van plan park

• zaterdag 7 november 2020
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - VAN EWIJCKSLUIS
    Opnieuw wijst Hollands Kroon projectontwikkelaar de deur

Winnie van Galen 7-11-2020

Komt er in Van Ewijcksluis een vakantiepark met twee- tot driehonderd vakantiewoningen? Als het aan bedenker Wokke Vastgoed uit Wieringerwerf ligt wel. De bewoners van het honderd huizen tellende Van Ewijcksluis zijn mordicus tegen, net als de gemeente.

Huisjespark ’t Veer is uitgedacht langs het water van het Lage Oude Veer. De plek ter grootte van bijna 500.000 vierkante meter ligt ten zuidoosten van de dorpskom, schuin tegenover het Landgoed Hoenderdaell. In het conceptplan wordt gesproken over vier varianten aan bewoning, variërend van 220 tot 290 huisjes met in het midden een meanderende waterpartij.

Van Ewijcksluis is al langer in beeld bij ontwikkelaars van vakantieparken en golfbanen, diept oud-voorzitter Jan Beets van de Dorpsvereniging van Ewijckluis e.o. uit zijn geheugen op. Tot op heden is er niets van terechtgekomen, onder meer vanwege de antipathie die er op het dorp tegen dergelijke ontwikkelingen bestaat.
    Verdriedubbelen

De Van Ewijcksluizers zijn er komen wonen vanwege de rust en de ruimte, niet om het dorp qua inwoneraantal in een klap te zien verdriedubbelen, maakt Beets duidelijk. „De plannen voor het vakantiepark aan het Lage Oude Veer, daar bestaat op het dorp een bijzonder grote weerstand tegen. De grootte ervan staat in geen enkele verhouding tot de schaal van Van Ewijcksluis. Het is nu een mooi natuurgebied met broedvogels, het polderse natuurlandschap zal grote schade worden toegebracht als de plannen van Wokke doorgaan. We wonen hier voor rust en ruimte. Neem van mij aan dat niemand op het dorp deze plannen wil.”

De bodem onder het recreatiepark is een zogeheten aardkundig monument, een gebied dat iets vertelt over de manier waarop het landschap is ontstaan.

Watersysteem

Vanwege het aardkundig erfgoed in het onderhavige gebied is een open verbinding van de waterpartij op het ’tweedewoningcomplex’ en het Lage Oude Veer niet toegestaan. Voor de locatie ’zal een zelfstandig functionerend watersysteem moeten worden ontworpen met een eigen peilhoogte voor het water’, aldus ONB architecten uit Utrecht die het concept voor Wokke Vastgoed heeft gemaakt.

De plannen van Wokke Vastgoed zijn actueel aangezien de provincie op basis van de milieuverordening een ontheffing ter inzage heeft gelegd voor het deels afgraven van het terrein. Tegen dit besluit is tot 28 november bezwaar te maken middels het indienen van een zienswijze, aldus de provincie. Beets: „Ze mogen afgraven, maar er is nog wel discussie over hoe diep dat mag.”

Wethouder Theo Groot laat weten dat het college niets in de plannen van Wokke ziet. Dat is de ontwikkelaar de afgelopen jaren meerdere keren verteld, afgelopen week ’voor de derde keer’, aldus de wethouder toen hij met Wokke om tafel zat.

Niet acceptabel

„Een stedelijke ontwikkeling op die plek vinden we niet acceptabel, dat weet Wokke. Maar iedere keer wordt er weer geprobeerd een opening te creëren. Nogmaals, namens het college zien we geen reden een ander standpunt in te nemen.”

Daarnaast is er kritiek op de provincie. Het is de wethouder een raadsel waarom de provincie geen contact met de gemeente heeft gezocht toen Wokke zich meldde. „Hoe ze op voorhand hebben besloten met die ontheffing aan de gang te gaan, dat vind ik onjuist. De omgevingsdienst Noordzeekanaal had eerst met de gemeente in gesprek moeten gaan.” Binnenkort gaat Groot zijn onvrede over de gang van zaken bij de provincie aankaarten, aldus de wethouder. „Wat je krijgt is dat er allerlei onduidelijkheid ontstaat bij de bevolking. ’Wat gebeurt er, wij zijn niet ingelicht.”’

ZAP

Het plan voor huisjespark ’t Veer heeft Wokke gekoppeld aan plannenmakerij op het terrein van pootgoedhandelaar ZAP in Van Ewijcksluis. Wokke heeft dat terrein naar verluidt gekocht onder voorwaarde dat hij zijn huisjespark kan realiseren.

ZAP wil van de huidige locatie weg wegens ruimteproblemen, bij voorkeur naar de Kerkweg in Anna Paulowna, maar dat wil de provincie niet. Waarmee een verplaatsing naar Robbenplaat in beeld komt. Groot: „Dat willen we wel, maar ZAP vindt dan wel dat ze voldoende moeten overhouden met de verkoop van hun terrein in Van Ewijcksluis.”

Noordhollands Dagblad