Dat is even schrikken, jouw woonomgeving onder water

• zaterdag 21 november 2020
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Agrariërs en gemeente herkennen zich niet in scenario’s Amstelmeer

Lydia Jasper 21-11-2020

Op een kaart zie je dat de omgeving waarin je woont onder water is gezet. Dat is schrikken. Nee, dan hoeft een tweemaal zo groot Amstelmeer niet.

Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Noord Hollands Kroon is er helemaal klaar mee. Zij stapte vrijdag uit de Stuurgroep Waddenbaai, omdat er ’niets of nauwelijks’ wat met de inbreng van de agrariërs is gedaan. Zo laat voorzitter Wim Mostert desgevraagd weten.

De vier scenario’s verbeelden hoe de toekomst van het Amstelmeer eruit kan zien. Alleen is dat niet hoe de lokale afdeling van LTO Noord die toekomst ziet. Zij staat hier overigens niet alleen in, want ook de gemeente Hollands Kroon distantieert zich van de scenariostudie ’Amstelmeer Waterrijk’ zoals die er nu ligt.

In een van de vier scenario’s - Groot Amstelmeer - gaat zo’n twaalf vierkante kilometer akkerland verloren en verdubbelt het Amstelmeer in oppervlakte. ,,Het economische verhaal rammelt van alle kanten’’, zegt Mostert. ,,Dit rapport is geschreven voor de natuur en het water, maar met de landbouw wordt absoluut geen rekening gehouden. Goede, agrarische grond is schaars. Daar is gewoon te kort van.’’

Verzilting

Ook vindt hij dat de opstellers de opmerkingen van LTO over verzilting naast zich hebben neergelegd. ,,Er wordt gesteld dat agrarische grond in een bepaalde hoek sowieso in de toekomst onbruikbaar zal worden vanwege zoute kwel. Dus wordt die grond bij voorbaat opgeofferd en krijgt het Amstelmeer een open verbinding met de Waddenzee. Maar er wordt dus niet gekeken naar mogelijkheden en naar oplossingen. Er wordt niets gedaan met informatie en cijfers van het waterschap. Of een onderzoek dat gedaan wordt in de Oostpolder.’’

Volgens hem twijfelde het bestuur van LTO Noord Hollands al eerder of ze in de stuurgroep wilden blijven. ,,Het bestuur was sceptisch. Na het artikel in het Noordhollands Dagblad van vrijdag kregen we zoveel commentaar van leden. Wat we deden in zo’n club? De leden hebben het laatste zetje gegeven.’’

Voorzitter Patrick de Wit van Agrarische Jongeren Wieringermeer zegt niet te wachten op nog een partij die goede, agrarische grond claimt in Hollands Kroon. ,,In het verleden hadden we het Wieringer randmeer en nu datacenters en nieuwbouw. We zitten niet te wachten op nog meer water. Ons ledenaantal groeit en dat biedt perspectief voor de toekomst. En dit zijn wel ontwikkelingen waar wij straks mee te maken hebben.’’

Hollands Kroon is verrast door de inhoud die voor een groot deel op het grondgebied van de gemeente betrekking heeft. Zo laat zij weten in een schriftelijke verklaring.

Belangen

’Wij zijn niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit document en de input die wij voor de start van deze studie hebben gegeven zien wij nauwelijks terugkomen in de plannen. De belangen van verschillende sectoren zoals de landbouw en toerisme en recreatie worden in deze studie onvoldoende gewaarborgd. Wij constateren dat er op dit moment veel visies tegelijk worden gelanceerd die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Zo is er deze scenariostudie voor het Amstelmeer en zijn er visies voor het IJsselmeer (Wieringerhoek) en de Waddenzee. Ook zijn we in gesprek met agrariërs over de toekomst van de agrarische sector in Hollands Kroon.’

Wethouder Theo Meskers verwijst naar de provincie, waar de regie ligt. ’Wij zetten in op een integrale aanpak van al deze plannen, zodat Hollands Kroon vanuit die visie vooruit kan en alle belangen worden meegenomen’ aldus de verklaring.

Standpunt

Voorzitter Henk Geerligs zegt dat Belangenvereniging Oostpolder nog geen standpunt heeft ingenomen. ,,We gaan niet zomaar zeggen dat we voor of tegen zijn. Dan willen we eerst met de leden overleggen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen niet blij zijn als ze op een tekening zien dat hun huis onder water komt te staan.’’

Voorzitter Sylvia van Laar van Dorpsvereniging Van Ewijcksluis ziet de scenario’s als een discussiestuk waar verdeeldheid over zal zijn. ,,Niet meteen negatief. Maar voor de een zal dit wat meer impact hebben dan voor de ander.’’

Zij vraagt zich wel af of de gevolgen goed zijn doordacht. ,,Want nu al kampt ons dorp met sluipverkeer, druk vrachtverkeer. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. We kregen een paar weken geleden dat idee voor tweehonderd vakantiehuisjes. Dat is amper doorgedrongen of dan komt het volgende alweer.’’

Volgens woordvoerder Martine van den Heuvel van de Provincie Noord-Holland is ’Amstelmeer Waterrijk’ een studie die nog niet langs de bestuurders is geweest. ,,Het zijn geen concrete plannen, ze hebben nog geen status. Alles staat nog in de kinderschoenen.

Bedoeling is dat Stuurgroep Waddenbaai volgend jaar weer bijeen komt.’’

Goede, agrarische grond is schaars. Daar is gewoon te kort van

Hedwigepolder

Henk Geerligs van Belangenvereniging Oostpolder verwacht niet meteen het ergste, maar toch verwijst hij naar de Hedwigepolder in Zeeland. ,,Die werd ook onder water gezet na jaren van getouwtrek.’’ Door de uitdieping van de Westerschelde - zodat nog grotere schepen de haven van Antwerpen kunnen bereiken - was natuurcompensatie nodig. Nederland en België besloten de Hedwigepolder terug te geven aan de natuur.

_________________________________________

Nu al kampt ons dorp met sluipverkeer, druk vrachtverkeer

Noordhollands Dagblad