Zweden weigert nieuwe lockdownmaatregelen op te leggen: “De mensen hebben genoeg geleden”

• zondag 25 oktober 2020
  • Categorie:
  •  De gezondheidsautoriteiten in Zweden weigeren de rest van Europa te volgen met het opleggen van nieuwe lockdownmaatregelen aan hun bevolking, met het argument dat de degenen die worden geplaagd door eenzaamheid en ellende van het isolement genoeg hebben geleden.

24-10-2020

Ondanks het feit dat Zweden zich spiegelt aan andere landen op het continent met toenemende Coronavirus-infecties, houdt de regering vast aan haar weigering om haar bevolking een lockdown op te leggen, waarbij zij de onnoemelijke ellende en de gevolgen voor de gezondheid van het isolement heeft afgewogen tegen de dreiging van Covid-19.

“De ouderen, zeggen ze, hebben genoeg geleden. Ze werden maandenlang geadviseerd om het openbaar vervoer, winkelcentra en andere delen van het dagelijkse leven te vermijden. En het resultaat? Eenzaamheid. Ellende. Dit is meer dan onaangenaam: het vertaalt zich snel in depressie, geestelijke gezondheidsproblemen en overlijden”, schrijft Fraser Nelson.

“We kunnen niet alleen denken aan infectiebeheersing, we moeten ook denken aan de volksgezondheid. Een belangrijk onderscheid: alleen focus op Covid met uitsluiting van andere condities, riskeer je levens”, zegt Lena Hallengren, de Zweedse minister van Volksgezondheid.

Hallengren’s 21 pagina’s tellende rapport onthult ook een “achteruitgang in de geestelijke gezondheid” die “waarschijnlijk zal verergeren hoe langer de aanbevelingen van kracht blijven”, wat ertoe heeft geleid dat de overheid de lockdownbeperkingen, die eerder van toepassing waren op 70-plussers, hebben gecanceld.

Na de beslissing om een “kudde-immuniteit” benadering te kiezen voor Covid-19 aan het begin van de pandemie, werd Zweden onomwonden veroordeeld voor het niet volgen van de harde lockdowns die door vrijwel elk ander groot Europees land werden opgelegd.

Echter, zoals Newsweek opmerkt, is het sterftecijfer van Zweden voor Covid-19 lager dan dat van Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië, landen die allemaal draconische lockdowns hebben opgelegd.

In tegenstelling tot de rest van het continent is de Zweedse economie ook in een veel betere positie om sneller te herstellen.

De staats-epidemioloog van het land, Anders Tengell, heeft ook het dragen van mondkapjes als “zeer gevaarlijk” bekritiseerd, omdat het een vals gevoel van veiligheid geeft, maar de verspreiding van het virus niet effectief afremt.

HIER STERFT ANITA PETTERSSON AAN CORONA ZONDER NOODZAKELIJKE ZORG – HAPT NAAR ADEM, MAAR KRIJGT GEEN ZUURSTOF