Windmolens zorgen voor verwarring en onrust in Gelderland

• zaterdag 31 oktober 2020
  • Categorie:
  • Turbinebladen blijken ook nog nauwelijks te recyclen

, 15:12, 30 oktober 2020

Nieuwe gemeente, hetzelfde verhaal. Deze keer is er namelijk grote en groeiende onrust ontstaan in de gemeente Bronckhorst over windmolens. De reden hiervoor is het feit dat de gemeenteraad een jaar geleden had besloten om tot 2022 geen windturbines toe te laten in Bronckhorst. Toch staan de molens nu weer op de plaatselijke politieke agenda en dat zorgt voor twijfel bij zowel de raadsleden als de inwoners.

“De emoties lopen hoog op en de verwarring over wat wij vanavond wel of niet besluiten is groot.”

,aldus Jan Engels van D66 volgens Omroep Gelderland die een raadsvergadering bijwoonde. Volgens wethouder Hofman is er echter geen ontkomen aan. De provincie heeft nu eenmaal het gezag om windmolens af te dwingen. Door er wel politiek over te debatteren houdt de gemeente nog tenminste een klein beetje regie vast. Een gegeven dat de verwarring bij Herman van Rooijen van GroenLinks helaas niet weg kan nemen:

“Want als we randvoorwaarden gaan stellen, dan betekent dat nog steeds niet hoeveel windmolens er gaan komen of waar ze komen. Het zegt zelfs niet dat ze er gaan komen.”

Bij de bewoners van Bronckhorst groeit de onrust eveneens hardnekkig door. Zowel over de duurzame plannen als de communicatie hieromheen. Een probleem waar ook wethouder Hofman zich duidelijk bewust van is:

“Het is paradoxaal: want we gaan in gesprek met inwoners, omdat er onrust is en op het moment dat we dat doen leidt dat weer tot onrust en protesten.”

Het NRC komt vandaag tegelijkertijd met een uitgebreide reportage waaruit blijkt dat windmolens nog best vervuilend zijn. Niet door de manier waarop ze energie opwekken, maar wel vanwege het composiet in de wieken. Naar schatting worden er tot 2023 zo’n 14.000 turbinebladen afgeschreven, wat neer komt op 40.000 tot 60.000 ton composiet. Deze combinatie van glas- of koolstofvezels en hars met daartussen schuim of hout is moeilijk te recyclen. Wereldwijd worden de meeste bladen dan ook in stilte begraven.

Nieuwsgierig of uw achtertuin binnenkort wordt opgeleukt met een stel windmolens? Klik hier!

TPO