Weids landschap, afgelegen schuren en de nabijheid van de A7. Drugscriminelen lijken Hollands Kroon steeds beter te vinden

• maandag 5 oktober 2020
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - HIPPOLYTUSHOEF

Drie recent ontruimde hennepplantages in Hippolytushoef en eerder werd aan de Veerweg in Anna Paulowna al een drugslab ontdekt. Wordt de gemeente Hollands Kroon steeds meer het toevluchtsoord van drugscriminelen?

Casper Duin 5-10-2020

De plattelandscriminaliteit lijkt in opmars. Komende maand begint daarom in Hollands Kroon het project ’schimmige schuren’. Projectleider M. Zandhuis (Keurmerk Veilig Buitengebied) legt uit.

1. Waarom is Hollands Kroon zo gewild onder drugscriminelen?

,,Onze theorie is omdat het weids en afgelegen is. Het is er relatief rustig. Je kunt er gemakkelijker en meer ongezien jouw gang gaan. In combinatie met de nabijheid van de A7 en A9: je zit vrij snel op de snelweg. En er zijn veel lege schuren.’’

2. Lege schuren?

,,Het zijn vaak agrariërs die worden benaderd. De inkomsten lopen snel terug, er is geen opvolging. Het water staat hen aan de lippen. Dus als er iemand komt die voor een flink bedrag per maand een schuur wil huren, dan stemmen ze daarmee in. Soms weten agrariërs echt van niks als er een lab of plantage wordt aangetroffen op hun erf. Het gebeurt ook dat ze voor dat geld zwijgen. En vanuit Noord-Brabant zijn gevallen van afpersing bekend. Dat ze dreigen jouw kinderen iets aan te doen.’’

3. Rukken de ’schimmige schuren’ op of zijn ze er eigenlijk altijd al geweest?

,,Dat is dus niet bekend. Er zijn geen historische cijfers. Vanaf nu wordt alles bijgehouden. In Hollands Kroon zijn dus inderdaad enkele recente gevallen geweest. Vondsten die los staan van dit project. Wij zijn niet van de recherche en weten niet wanneer er invallen zijn. Daardoor krijgt ons project wel ineens meer aandacht. Met dank aan de actualiteit. Het laat zien waarom wij dit doen.’’

4. Wat kunnen buren doen om dit soort zaken te voorkomen?

,,Melden uiteraard. Dat kan ook via Meld Misdaad Anoniem. In ruim zeventig procent waarbij buren al twijfels hadden over wat er gebeurt, wordt geen melding gedaan. Omdat ze twijfelen, omdat ze bang zijn voor eventuele gevolgen, niemand vals willen beschuldigen. Terwijl het dus inderdaad niet pluis blijkt. Zie je ’s avonds laat ineens busjes rijden die je normaal nooit ziet, meld het.’’

5. En de agrariërs zelf?

,,Het project is erop gericht om het bewustzijn bij boeren te vergroten. Denk erom aan wie je de schuur verhuurt. Zelfs als iemand namens een bedrijf huurt en papieren laat zien, kloppen die niet altijd. En de agrariër blijft met de ellende zitten. We willen, als de corona-richtlijnen dat toelaten, een paar informatiebijeenkomsten houden voor boeren. We hebben een slachtoffer uit Noord-Holland benaderd om iets te komen vertellen. Hij wil er niet over praten, het was een afgesloten hoofdstuk. We denken uit schaamte.’’

Noordhollands Dagblad

Geef de teelt van Cannabis vrij en het probleem is voorbij. In steeds meer landen ontdekken ze dat Cannabis een prima en goedkoop geneesmiddel is(tegen heel veel kwalen). Cannabis(er worden huizen van gebouwd) is relatief goedkoop en daarom doet onze regering er alles aan om de lobbyisten van de Farmacie tevreden te houden door het te verbieden.

Ik heb ook een schimmige schuur.

En, ja hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooor daar is de brief in de brievenbus waarvan je wist dat hij zou komen. Er staat in de kop: Aan de bewoners.
    Niemand kan mij wijs maken dat ALLE BEWONERS VAN HOLLANDS KROON een brief hebben gehad. Niemand.
    Het is gewoon bangmakerij en hierop zeg ik: heeft de politie niets beters te doen van ons belastinggeld?

De brief komt hier op neer: Als u een schimmige schuur heeft bent u verdacht. Niets meer en niets minder. En waarom is een schuur *schimmig*? Waar maakt de gemeente dit uit op? In 40- 45 kreeg je 7,50 als je een jood verraadde. Daar begint het een beetje op te lijken.

Op 10 december 2017 02.44 uur twitterde Patricia Hagenaar (politieagent) @P_Hagenaar:
    Vermoeden van een #hennepkwekerij? Tip: kijk vandaag eens goed naar een dak van de woning. Blijft de #sneeuw overal liggen behalve daar? Dan kan uw vermoeden wel eens kloppen! Meld dit bij de politie!

Deze Patricia zou deze tweet eens 150 keer moeten lezen. Dit is toch totale hitserij?

Dus mensen met een schuur: Let op de deurbel want ze staan binnenkort bij u voor de deur! Hitler was er niks bij.