Waterstoffabriek in Den Helder moet vanaf 2027 nieuwe energiebron aanjagen

• dinsdag 27 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

In 2027 staat er een fabriek in Den Helder die op grote schaal blauwe waterstof produceert, dat leert onderzoek van H2Gateway, een consortium van bedrijven en overheden zoals de gemeente Den Helder.

Arie Booy 27-10-2020

Of het allemaal uitkomt moet nog blijken, maar volgens de leden van H2Gateway wordt de veelbelovende, doch lastige energiebron waterstof straks fabrieksmatig geproduceerd in de Kop van Noord-Holland. Dat staat in het rapport ’Poort naar een CO2-vrije waterstofeconomie. Havenwethouder Kees Visser is in ieder geval enthousiast: ,,Het nieuwe rapport toont aan dat de grootschalige productie van blauwe waterstof op korte termijn en tegen relatief lage kosten, gerealiseerd kan worden in de haven van Den Helder.”’

Een blauwe waterstoffabriek in Den Helder dient daarbij als een aanjager te fungeren. Met blauwe waterstof wordt bedoeld dat afgevangen CO2 is opgeslagen in leeggepompte gasvelden op zee.

Prominent

De Helderse haven speelt een prominente rol, meent Jacoba Bolderheij, directeur van Port of Den Helder: ,,Onze haven heeft voor een blauwe waterstoffabriek een centrale positie, dankzij de nabijheid van de gasvelden onder de Noordzee en de aanwezigheid van het grootste gasbehandelingsstation van West-Europa op Oostoever. De aanwezige gasinfrastructuur in Den Helder, alsmede bedrijvigheid, kennis en kunde op dat gebied kunnen worden benut om industrie elders in Nederland versneld te voorzien van carbonvrije waterstof.”

Van een blauwe waterstoffabriek kunnen ook bedrijven in Groningen, Amsterdam en elders in Nederland profiteren stelt Bolderheij. Het Amsterdamse havenbedrijf heeft hoge verwachtingen meldt Eduard de Visser: ,,Een blauwe waterstoffabriek in Den Helder sluit mooi aan bij de andere initiatieven die we ontwikkelen. Zo onderzoeken we samen met Gasunie of een regionale waterstofleiding tussen IJmuiden en Amsterdam haalbaar is. Ook kijken we samen met Nouryon en Tata Steel naar een vestiging van een 100 MW waterstoffabriek. Hiermee kan 15.000 ton groene waterstof per jaar worden gemaakt.”

Grote schaal

H2Gateway, een groep van bedrijven en overheden, heeft de mogelijkheden verkend om op grote schaal en gecentraliseerd blauwe waterstof te produceren. Den Helder is dan een van de speerpunten. Havenwethouder Kees Visser van Den Helder: ,,Eerder dit jaar sloten wij een Regiodeal met het Rijk, waar waterstof ook een prominente rol in inneemt. Het nieuwe rapport toont aan dat de grootschalige productie van blauwe waterstof op korte termijn en tegen relatief lage kosten, gerealiseerd kan worden in de haven van Den Helder.”

Visser vervolgt: ,,Op korte termijn krijgen we de productie van klimaatneutrale groene waterstof onvoldoende op stoom. Op langere termijn is dat alleen mogelijk als we nu starten met blauwe waterstof. Blauw is hierin een transitiebrandstof en baant de weg voor de productie van groene waterstof. Dit kan in de toekomst bijvoorbeeld afkomstig zijn van de windparken op zee die nabij onze regio gerealiseerd gaan worden.

Noordhollands Dagblad