Verzet tegen windmolens Veenkoloniën blijft, maar waarom opnieuw een rechtszaak? Drie vragen en antwoorden

• donderdag 8 oktober 2020
  • Stop de aanleg van het windpark in de Drentse Veenkoloniën.

Jeroen Kelderman 8-10-2020

Dat is de inzet van een kort geding dat donderdagochtend dient bij de rechtbank in Assen. Stichting Platform Storm heeft de zaak aangespannen tegen de initiatiefnemers van windpark Drentse Monden en Oostermoer.

Platform Storm heeft al veel vaker geprobeerd om de bouw van windturbines via de rechter tegen te houden. Waarom zou het nu wel lukken?

De stichting heeft advocaat Peter de Lange uit Barendrecht in de arm genomen. Hij ziet mogelijkheden om de exploitanten van windpark Drentse Monden en Oostermoer een halt toe te roepen op basis van het Europese recht.

In juni torpedeerde het Europese Hof van Justitie de vergunningen voor een windpark langs de A40 bij Aalter en Nevele in België. De Europese rechters eisen alsnog een milieu-effectrapportage voor de Vlaamse normen van slagschaduw, veiligheid en geluid van windmolens.

,,We hebben bot gevangen bij de bestuursrechter van de Raad van State. Nu stappen we naar de civiele rechter. Die zit niet zo op schoot bij de overheid’’, spuwt woordvoerder van Platform Storm Jan Nieboer eerder tegen deze krant.

Wat is het belangrijkste argument van Stichting Platform Storm tegen de windturbines?

De stichting komt op voor de belangen van inwoners van het gebied. die vinden dat er in het begin onvoldoende is gekeken naar de negatieve gevolgen voor mens en omgeving. De advocaat van Platform Storm stelt dat de bezwaren van Platform Storm door de Raad van State uiteindelijk ‘marginaal’ zijn getoetst.

Ze zijn door de overheid vergund in een klassieke aanpak met een beperkte kijk op hinder voor de omgeving. ,,Mensen moeten met het oog op hun gezondheid vroegtijdig over alle informatie beschikken en inspraak hebben als alle opties open liggen. Dat is niet gebeurd.''

,,Er is nooit onderzocht of de gevolgde procedure met het Europees recht in de hand deugdelijk is. De overheid heeft in Drenthe de crisis- en herstelwet gebruikt om vaart te maken. De mensen hadden nagenoeg niets meer te zeggen”, aldus De Lange.

Wat verwacht Platform Storm van de rechtszaak?

Jan Nieboer van Platform Storm toont zich in aanloop naar de rechtszaak strijdlustig. ,,We voelden ons totaal onbegrepen en genegeerd door de Raad van State.” De bouw van de 45 windturbines is inmiddels in volle gang. Platform Storm hoopt dat de rechter de werkzaamheden alsnog stillegt.

Tegenstanders van de windparken willen donderdag protesteren in de buurt van de rechtbank in Assen. Nieboer verwacht tussen de 50 en 100 actievoerders die allemaal anderhalve meter afstand willen houden. „De mensen zullen spandoeken bij zich hebben, maar als dat niet mag zullen ze die ook weer netjes opruimen.”

Een woordvoerder van de initiatiefnemers wil voor de zitting niet op de zaak reageren.

DVHN