PvdA Schagen blij met afschaffing goudgerande Ruimte-voor-Ruimte regeling

• zondag 18 oktober 2020
  •  SCHAGEN

Mirjam van Musscher reageert namens de PvdA Schagen op het artikel ’Verkrotting ligt op de loer’, dat deze week in de Schager Courant stond.

Mirjam van Musscher 18-10-2020

Wethouder Beemsterboer vreest de gevolgen van het stoppen van de Ruimte-voor Ruimte-regeling. De PvdA is blij en ziet genoeg mogelijkheden. De regeling Ruimte-voor-Ruimte gaat naar verwachting verdwijnen en daar is de PvdA blij mee. Het oorspronkelijke idee, het voorkomen van verkrotting is prima, maar in de praktijk liep de uitwerking nogal eens scheef in onze ogen.

Compensatie

Er werd compensatie geboden voor het weghalen van oude bedrijfsgebouwen, zoals een melkstal of kassen. Men mocht dan kavels verkopen op de oude plek of op een vervangende locatie. In de directe omgeving van de weggehaalde bebouwing werd echter vervangende nieuwbouw gepleegd, veelal groter dan wat er stond.

Daarnaast werden ook nog de kavels verkocht voor vrijstaande huizen. Daar zien wij het ruimte voordeel niet. Sterker nog, de ondernemer wordt in onze ogen geholpen om bedrijfsvernieuwing te realiseren. Bij een gezonde bedrijfsvoering wordt nieuwbouw of aanpassing van de bedrijfsgebouwen ingecalculeerd. Het opruimen van de oude bebouwing is de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

Verkrotting

Met de verkrotting in het buitengebied lijkt het erg mee te vallen. De gemeente kan in elk geval bij een aanvraag voor bedrijfsnieuwbouw de voorwaarde meenemen dat oude bebouwing opgeruimd wordt.

Daarnaast bepaalde de provincie de invulling voor de locaties. Om voor ons onduidelijke redenen werd gekozen voor grote kavels voor vrijstaande huizen. In onze gemeente is daarom een paar jaar geleden in Burgerbrug en recent in Dirkshorn nieuwbouw gepland in het duurste segment. Een gemiste kans voor betaalbare woningen.

Nu deze goudgerande regeling afgeschaft gaat worden, kan de gemeente daar zelf tenminste weer invloed op uitoefenen.

Noordhollands Dagblad