Politici eisen onderzoek naar jeugdzorg in regio

• woensdag 28 oktober 2020
  • Categorie: , , ,
  • SCHAGEN De progressieve partijen in Noord-Holland Noord trekken aan de rem.

Tanja Koopen

Voordat een nieuw contract wordt ondertekend met jeugdzorgorganisatie Horizon eisen zij twee onafhankelijke onderzoeken.

Enkhuizen is dinsdagavond de eerste gemeente waar een motie van deze strekking door de gemeenteraad wordt behandeld.

Donderdag volgen onder meer Hoorn, Medemblik en Koggenland. De fracties hopen met de moties hun collega’s aan te sporen het opnieuw aangaan van een contract met Horizon voorlopig een halt toe te roepen.

De partijen willen weten of de aanbesteding wel zo rechtmatig en doelmatig is verlopen als wordt beweerd. Ook moet duidelijk worden of Horizon wel kan waarmaken waar de organisatie voor getekend heeft. Enkhuizer SP voorvrouw Margreet Keesman zet zo haar vraagtekens. Zij noemt het ’ongehoord’, dat waar de raden als hoogste orgaan tussentijds nauwelijks op de hoogte zijn gehouden, ze nu worden geconfronteerd met een contract voor de maximale periode van twee jaar, terwijl geen van de gestelde doelen gerealiseerd is. ,,Dit kan gewoon niet!’’

Glashelder

De partijen onderstrepen dat bij de aanbesteding ’glashelder’ was dat er pas sprake zou zijn van een vervolgcontract bij een positieve evaluatie van Horizon. De evaluatie liet behoorlijk wat verbeterpunten zien, en werd door Horizon zelf uitgevoerd. De progressieve partijen zijn er niet van overtuigd dat die verbeterpunten worden gehaald, aangezien er diverse signalen zijn - zoals de veiligheid die onvoldoende geborgd wordt op Antonius - er te weinig uitstroom is naar fase 2 en kinderen naar Harreveld worden verplaatst in plaats van opgevangen in de eigen regio.

Grote zorgen

Horizon won in 2018 de aanbesteding en kreeg de opdracht om voor twee jaar Jeugdzorg Plus te leveren. De inspectie, gemeenteraadsleden, rechters, advocaten, ouders en ketenpartners maken zich echter grote zorgen over de wijze waarop Horizon Jeugdzorg plus levert, aldus de fracties. De onrust die op verschillende vlakken is ontstaan rond de organisatie maakt dat de partijen zich nu eerst een goed beeld willen vormen van wat er aan de hand is. Zij beroepen zich na rijp beraad op hun status als hoogste orgaan.

Door de fracties uit diverse gemeenten zijn in totaliteit meer dan 150 schriftelijke vragen gesteld. Ook is gesproken met schrijfster Hélène van Beek van het boek ’Kinderen van de staat’ dat een boekje open doet over de jeugdzorg. Maar ook met een advocaat, ouders en jeugdzorgaanbieders. Nu trekken ze aan de rem en willen het contract met Horizon opschorten tot uit onderzoeken meer helderheid komt. Keesman hierover: ,,Dit moet stoppen, waar zijn we mee bezig?’’

Dit moet stoppen, waar zijn we mee bezig

Noordhollands Dagblad