Manipulatietrucs van linkse media

• vrijdag 23 oktober 2020

Manipulatietrucs van linkse media

(Door: Leon de Winter)

“Nadat een antifascistische demonstrant gedood was bij een witte nationalistische bijeenkomst in Charlottesville in 2017”, zo schreef de Britse krant The Guardian enkele weken geleden, “claimde Trump dat er ’heel goede mensen aan beide zijden’ waren.” Ook schreef The Guardian dat “in februari 2016 Trump, toen hij in de running was voor het presidentschap, weigerde om prominente witte supremacisten als de voormalige Ku Klux Klan leider David Duke te veroordelen.” Dit zijn serieuze aantijgingen. Maar ze zijn niet waar, ook al worden ze jaar na jaar herhaald.

In een veelbekeken ochtendprogramma zei Trump begin maart 2016: “David Duke is een slecht persoon, die ik bij ontelbare gelegenheden gedurende de jaren afgewezen heb. (…) Ik wees hem af. Ik wees de KKK af. Wil je dat ik het voor de twaalfde keer doe? Ik wees hem in het verleden af.” Over de “heel goede mensen” in Charlottesville zei Trump het volgende in een persconferentie enkele dagen na die fatale demonstratie: “Je had een paar hele slechte mensen in die groep, maar je had er ook heel goede mensen, aan beide kanten. (…) Je had mensen die er waren om te protesteren tegen het neerhalen van een heel belangrijk standbeeld en tegen het veranderen van de naam van het Robert E. Lee park. Maar weet je wat, dat is allemaal okay. Je verandert geschiedenis. Je verandert cultuur. En je had mensen – ik heb het niet over de neonazi’s en de witte nationalisten, want die moeten totaal veroordeeld worden – maar je had veel mensen in die groep anders dan neonazi’s en witte nationalisten. Okay?” The Guardian liet opzettelijk Trump´s veroordeling van neonazi’s weg, net als zijn veroordeling van David Duke. Wat The Guardian daarmee verspreidt, is de stank dat Trump wel neonazi’s, de KKK en David Duke steunt.

NOS

Deze methodiek zien we ook regelmatig bij Nederlandse media, inclusief de NOS. De NOS is nu in het nieuws, omdat er verdwaasden zijn die journalisten en reporters het werk lastig maken, die hen bedreigen en apparatuur vernielen. Dat tuig moet gegrepen en berecht worden. Maar daarmee is de NOS niet heilig verklaard. De NOS is te weinig een neutrale organisatie, zoals het recente item over de publicaties van The New York Post over Joe Biden en zijn zoon Hunter ten overvloede duidelijk maakt.

The New York Post drukte e-mails af die erop duiden dat Hunter toegang tot zijn vader „verkocht”; Russen, Chinezen en Oekraïners hadden daar miljoenen voor over. En naar het schijnt kreeg Joe de helft van wat Hunter inde. De NOS bracht dit bericht zoals de meeste Amerikaanse media erover berichtten: door de brengers van het Biden-kritische nieuws aan de kaak te stellen. De inhoud van de mails kwam mondjesmaat aan de orde, terwijl de Post en burgemeester Giuliani, aan wie een kopie was toegespeeld van de harddrive van een computer van Hunter Biden, door de NOS uiterst kritisch werden bejegend.

Vergelijk dat eens met de vele tientallen geruchten en roddels en klinkklare nonsens, meestal gebaseerd op anonieme bronnen, over Trump´s “samenspanning” met Rusland – alles fake, maar goed voor opgewonden items bij de Nederlandse staatstelevisie, vol hoop over Trump´s val. Over de authenticiteit van de harddrive bestaat geen twijfel – waardoor er verse argumenten nodig waren om de corruptie van de familie Biden te neutraliseren. En er gelden opeens andere regels dan bij Trump: de harddrive is gehackt of gestolen en de media willen geen gehackt of gestolen materiaal belichten. De hypocrisie is adembenemend.

Fortuyn

En welk verhaal maken de media van dit schandaal? De Russen zitten er achter! Ja, de Russen hebben de harddrive gefabriceerd en Giuliani is erin getrapt. Dus ook Giuliani is nu een agent van de Russen, net als Trump.

Tijdens de opkomst van Pim Fortuyn verkeerde ik geregeld in de wandelgangen van Hilversum. Weinig journalisten die ik tegenkwam, waren niet bezig met het vinden van het grote verhaal dat Fortuyn´s weg naar de top zou dwarsbomen: waar zit het schandaal? Ik kwam geen hogepriesters van de Waarheid tegen, maar gewone mensen met hun vooroordelen, opportunisme, hypocrisie, ambitie, persoonlijke of ideologische agenda’s, allen op zoek naar het journalistieke wapen waarmee Fortuyn kon worden gestopt. Objectiviteit bestond niet.

Een redacteur van een nieuwsprogramma die niet links denkt en stemt, is met moeite te vinden. Dat wil niet zeggen dat er geen vakmensen rondlopen die zo neutraal mogelijk hun werk willen doen. Maar de trucjes van The Guardian – selectieve berichtgeving, ofwel letterlijk correct maar door te weinig context manipulatief – kom ik bijna elke dag tegen in de nieuwsvoorziening van de NOS en de NPO. Dus blijven de nepverhalen over Trumps vermeende sympathie voor neonazi’s en witte nationalisten in leven. Dat veel media daarmee als propagandisten in plaats van als journalisten optreden, is geen probleem. Het doel is de ondergang van Orange Man tot stand te brengen, ongeacht de waarheid. Die kan desnoods worden verzonnen.

Bron:
    https://www.telegraaf.nl (Premium-artikel)