Leefbaar Alkmaar: regio moet af van jeugdzorgverlener Horizon. ’Raden moeten zeggenschap terugkrijgen’.

• maandag 12 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  • ALKMAAR

Noord-Holland Noord moet afscheid nemen van jeugdzorgverlener Horizon, vanwege het leveren van wanprestaties en het niet nakomen van afspraken. Dat stelt de fractie van Leefbaar Alkmaar in vragen aan het college van Alkmaar.

Rob Bakker 12-10-2020

De partij wil dat de gemeenteraden het weer voor het zeggen krijgen. Het verlengen van het contract met Horizon is nu nog een bevoegdheid van de achttien colleges van burgemeester en wethouders. Die zijn, op basis van een evaluatie, tevreden over de geboden jeugdhulp. Volgens Leefbaar Alkmaar zijn ze van plan het contract met Horizon te verlengen.

Chaos en onrust

Gelet op de reeks van incidenten die de afgelopen maanden naar buiten kwam concludeert Maya Bolte van Leefbaar Alkmaar dat chaos en onrust het beeld bepalen bij met name zorginstelling Antonius van Horizon in Bakkum.

,,Het gaat vrijwel wekelijks mis’’, zegt Bolte. Ze verwijst ook naar uitspraken van de kinderrechter en het inmiddels begonnen onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg.

Bolte vraagt zich af of het Alkmaarse college wel weet dat locatiemanager Danial Sharafi - een semiprofessionele kickbokser bijgenaamd ’Prince of Persia’ - alleen kan bogen op ervaring als horecaportier.

De zorg voor de kwetsbare groep jongeren moet weer ondergebracht worden bij een partij die zijn beloftes wel nakomt en geen wanprestaties levert, aldus de fractieleider van Leefbaar Alkmaar.

Verkeerde keuze

,,De aanbesteding van de gesloten jeugdzorg aan Horizon is een verkeerde keuze geweest. In feite ontstaat het beeld dat hier sprake is geweest van een compleet mislukte aanbesteding.’’

Noordhollands dagblad