Kortgedingrechter: “Staat moet vrijheid meningsuiting waarborgen”

• maandag 19 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  •  Volgen censuurbeleid Europese Commissie is maatschappelijke plicht Facebook

Door mr. Jeroen Pols

Rotterdam – 18 oktober 2020 – Afgelopen dinsdag wees de rechter mr. R.A. Dudok van Heel te Amsterdam het kort geding tegen Facebook af. De organisatie “Nee tegen 1,5 meter” en Mordechaï Krispijn eisten herstel van hun verwijderde accounts. Dit gebeurde volgens Facebook omdat deze “informatie verspreiden in strijd met het COVID-19-beleid”. Een beroep op de vrijheid van meningsuiting werd afgewezen.

Facebook volgt de richtlijnen van de WHO, Unicef en de Europese Commissie in strijd tegen “desinformatie”. Dit is volgende de rechter een maatschappelijke plicht. Daarbij mag Facebook haar eigen regels stellen voor het gebruik van haar platform. De organisaties verloren door de verwijdering meer dan 200 duizend volgers.

De rechter erkent dat Facebook een enorm bereik heeft en begrijpt dat dit een belangrijk platform is. Volgens mr. Dudok van Heel hebben organisaties en personen echter voldoende andere mogelijkheden om hun standpunten onder de aandacht van het grote publiek te brengen “bijvoorbeeld door de pers te benaderen of een eigen website op te zetten”.

Tenzij het recht op vrijheid van meningsuiting niet meer effectief uitgeoefend kan worden, is Facebook niet verplicht iedere uitlating op haar platform te dulden. Het is volgens de rechter aan de staat en niet aan private partijen om dit recht te waarborgen.

Facebook kon niet onderbouwen welke specifieke content aanleiding gaf voor de verwijdering. Volgens de rechter hoeft dit ook niet. “degene die zich erop beroept dat een verwijdering niet door de beugel kan, moet voldoende concreet stellen – wat betreft die specifieke content –  waarom dat het geval is”.

De organisaties vinden dit een merkwaardige redenering.  “Facebook verwijdert ons zonder dat we weten welke content de aanleiding vormde. Niets wijst erop dat ik handelde in strijd met de regels van Facebook. Toch verdween mijn account zonder enige waarschuwing.”

Mordechaï: “Het meest opvallende vind ik dat Facebook beweert dat zij geen opdracht krijgt vanuit de overheid. Zij volgt dus op geheel eigen initiatief het beleid van de WHO. Inmiddels volgt de mainstream media vrijwel klakkeloos het overheidsbeleid en negeert daarbij kritische geluiden. De rechtspraak neemt vervolgens haar verantwoording niet bij de bescherming van onze burgerrechten. Wat mij betreft zijn dit signalen dat we afglijden naar een dictatuur.”

Livestream zitting en processtukken

Conclusie van Antwoord, tevens exceptie onbevoegdheid – Stichting Smart Exit cs – Facebook – 2 oktober 2020 (3)

VIRUSWAARHEID

Indertijd was het als het maar juridisch en politiek correct is is het acceptabel. Morele waarden golden al niet meer. Nu de juridische ook niet. Politieke waarden hebben nooit bestaan.

Rechtsspraak? die tijd is allang voorbij. Het systeem is zo corrupt als de pest. rechters voeren uit wat van bovenaf wordt opgedragen. We komen steeds dichte bij een wereldregering en dan zijn we terug bij af want dan is er ook geen democratie meer, voor zover die nu nog aanwezig is.