Is bomenkap in de Schoorlse Duinen echt noodzakelijk? Daar is niet iedereen van overtuigd. ’Het wordt een doffe, grote teleurstelling’

• donderdag 29 oktober 2020
  •  SCHOORL

Is de bomenkap in de Schoorlse Duinen werkelijk noodzakelijk? Kees de Bakker, voorzitter van de Duinstichting, is daar in ieder geval niet van overtuigd.

Suzanne Rijnja 29-10-2020

Hij is niet de enige. Stichting Duinbes en bewonersvereniging De Sanderij dienden een bezwaarschrift in tegen de kap. De gemeente liet gisteren weten dat deze zijn afgewezen.

De Bakker heeft kritiek op de argumenten die Staatsbosbeheer gebruikt. „Dat de naaldbomen niet zo dicht langs de zee kunnen groeien, klopt niet. Er staan bijvoorbeeld Corsicaanse en Oostenrijkse dennen, die zijn bij uitstek geschikt langs de zee.”

Hij vreest dat het verdwijnen van de bomen voor zandoverlast gaat zorgen. In tegenstelling tot Staatsbosbeheer, ziet De Bakker juist dat er weinig begroeiing terugkomt na het verdwijnen van bomen. „Je ziet al dat fietspaden overwoekerd raken door zand. Tegenover het Vogelmeer is een heel stuk duin waar brand heeft plaatsgevonden. Dat is kaal en lijkt bijna een woestijn. Stel je voor dat dat gebeurt met het Van Steijnbos.”

Daarnaast maakt hij zich zorgen om de planten en dieren. „Er zijn 75 soorten paddenstoelen in het bos, bijzondere vlinders en miljoenen bosmieren. Je hoopt dat er andere soorten terugkomen, maar wat je nu weghaalt, komt niet terug. Volgens mij wordt het een doffe, grote teleurstelling.” Dat jaagt op zijn beurt weer de toeristen weg. „Die komen hier voor het bos.”

Nationaal Park

Door de Schoorlse Duinen een Nationaal Park als Groen Erfgoed te maken, hoopt De Bakker de bomen op de monumentale bomenlijst en opname in het Landelijk Register van de Bomenstichting te krijgen. Zo wil hij het resterende bossen behouden.

De kap van 7,6 hectare van het Van Steijnbos was een concessie die hij moest doen om het kappen van het Leeuwenkuilbos voorlopig te voorkomen.

Gisteren sprak De Bakker met de gemeente. En ondanks het feit dat de bezwaren zijn afgewezen, noemt hij het gesprek positief. Onder andere omdat de gemeente elders binnen tien jaar vervangende bomen gaat planten. „Het gesprek geeft ons weer moed en vertrouwen dat de gemeente Bergen en de Duinstichting echt iets voor elkaar kunnen betekenen.”

De Duinstichting wordt betrokken bij de monitoring van het gebied na de kap van het Van Steijnbos. „Ik houd m’n hart vast voor wat het wordt, ik zie er erg tegenop. We hopen dat het nadelig uitpakt en dat de kap moet stoppen.”

Lees ook: Het Van Steijnbos in de Schoorlse Duinen wordt nu toch echt gekapt om ruimte te maken voor een duingraslandschap. ’Maar het is niet de bedoeling om een zeemonster te creëren’, zegt Staatsbosbeheer

Noordhollands Dagblad