Geheime informatie over omstreden aanbesteding gesloten jeugdzorg Noord-Holland onthuld.

• maandag 5 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  •  CASTRICUM -Een van de bestuurlijke kartrekkers was wethouder Mary van Gent van Hollands Kroon,....

Koen van Eijk 3-10-2020

Onderzoeksjournaliste: ’Met even googlen hadden ze kunnen zien dat Horizon in schandalen verwikkeld was’

In haar boek ’Kinderen van de Staat, Jeugdzorg in ademnood’ dat maandag verschijnt, onthult onderzoeksjournaliste Hélène van Beek geheime informatie over de omstreden aanbesteding van de gesloten jeugdzorg voor achttien gemeenten in Noord-Holland.

Van Beek beschrijft hoe de Zuid-Hollandse jeugdzorgaanbieder Horizon ten koste van concurrent Parlan/Transferium een monopoliepositie in een groot deel van Noord-Holland wist te krijgen.

Drie jaar heeft ze aan het onderzoek gewerkt. Het was taaie kost, vertelt de freelance onderzoeksjournalist uit Nijmegen.

„Via de Wet openbaarheid van bestuur heb ik bij de gemeente Heerhugowaard, toen ’woordvoerder’ op dit dossier, documenten opgevraagd en heel veel kreeg ik niet. Van wat ik wel kreeg, was de meest cruciale informatie weggelakt. Ik heb vijf maanden op de stukken moeten wachten. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt.”

Dreigend

Ze spreekt van een doofpotcultuur. „Ik werd gevraagd om op het hoofdkantoor van Horizon te komen. Dat deed ik niet. Daarna kreeg ik een brief van de Raad van Toezicht. Die eiste een gesprek. Ik dacht dat ik informatie zou krijgen, maar het ging anders. Ik kreeg de vraag of ik de code voor de journalistiek wel kende. Ze zeiden niet rechtstreeks een proces te beginnen, maar zetten me met insinuerende en dreigende taal onder druk.”

Ook anderen die informatie probeerden los te krijgen, kregen met druk van Horizon te maken. Zo diende de advocate van de achttien gemeenten een klacht in bij de Orde van Advocaten over een kritische jeugdrechtadvocate.

Leden van de raadsfractie van de Partij voor de Dieren die vragen hadden gesteld aan het college in Alkmaar, werden eveneens gesommeerd om bij Horizon-bestuursvoorzitter Hans du Prie langs te komen. Zij weigerden, maar hielden er een nare smaak aan over.

Toch lukte het Van Beek om informatie boven tafel te krijgen. In haar boek reconstrueert ze de aanbesteding in 2018 gedaan door de achttien gemeenten in Noord-Holland Noord. Een van deze gemeenten was Hollands Kroon, dat de jeugdzorgtaken op dat moment al liet uitvoeren door het bedrijf Incluzio Hollands Kroon BV. Van Beek: „Via een ingewikkelde constructie is Incluzio Hollands Kroon gelieerd aan Horizon. Ik ontrafel dat in mijn boek.”

Het leidde ertoe dat de aanbesteding ’geheel werd toegeschreven naar de werkwijze van Horizon’, zoals het Castricumse raadslid Roel Beems van lokale partij CKenG het omschrijft.

Van Beek: „De mensen die er werken zijn van goede wil, daar twijfel ik niet aan. Maar voor het bedrijf Horizon is de jeugdzorg ’markt’. Daar willen ze stukken van veroveren. Bij de aanbesteding beoordeelde een selectiecommissie van zes leden namens de achttien gemeenten de plannen van Parlan en Horizon Ze hadden verstand van inkoop, maar niet van jeugdzorg. Een van de bestuurlijke kartrekkers was wethouder Mary van Gent van Hollands Kroon, waar alle jeugdzorgtaken zijn uitbesteed aan, jawel, het bedrijf Incluzio.”

In Parlan/Transferium zaten de jongeren soms negen maanden.

Van Beek: „En dan komt Horizon met een modern verhaal over jongeren die na drie maanden naar huis kunnen, zelf hun zorgpakket kunnen samenstellen et cetera. Dat klinkt als een leuk product. Maar als die inkoopambtenaren even hadden gegoogeld hadden ze gezien dat het met Horizon overal hetzelfde is: ze doen op meer plekken in Nederland niet wat ze zeggen dat ze doen. Ze zijn in meer schandalen verwikkeld. Kinderen lopen weg, er zijn suïcides. Ook in Bakkum liepen kinderen weg en dat leidde tot een steekpartij.”

Wakker

Horizon won de aanbesteding in Noord-Holland en had geen gebouw. Het oog viel op het verouderde Antonius. Van Beek: ,,Ik ben een keer binnen geweest door als een soort Jehovagetuige mijn voet tussen de deur te zetten en het zag er niet uit. Allemaal leuke plannen om de aanbesteding binnen te slepen, maar er wordt weinig waargemaakt. Ik heb wakker gelegen van het hele boek. De verhalen die ik hoorde over gesloten jeugdzorg, heel triest.”

De lokale democratie moet wakker worden. „Ik hoop dat raadsleden mijn boek lezen, dat hoop ik echt. En dat ze zich gaan realiseren welke taak ze hebben. Wethouders weten amper wat gesloten jeugdzorg is, raadsleden zijn niet bij machte om te controleren. Terwijl de kinderen worden vermalen in het systeem. Hoe kan dat?”

’Kinderen van de Staat, Jeugdzorg in ademnood’ kost 20 euro (320 bladzijden). Uitgever: Nobel Boeken

Noordhollands Dagblad

Ook in Zaanstad is 34 miljoen € zoek vanwege de jeugdzorg, niemand kan het verantwoorden.
    Er zal heel veel geld aan de strijkstok van diverse wethouders en ambtenaren blijven kleven. Wethouder van Gent zal van haar beleid ook niet slechter van geworden zijn en dat soort zakkenvullers duiken keer op keer weer op en worden dan met open armen ontvangen door de maatjes in het kwaad.
    Wilders heeft voor 100% gelijk als hij zegt dat Nederland een corrupt land is geworden.

Ter info: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/273848/jeugdzorg-faalde-voor-verdachte-17-steekpartij-castricum-vraagtekens-bij-beveiliging . Hollands Kroon een mooi voorbeeld hoe multinationals via "nette omkoping" van bestuurders alles kapot maken wat met menselijkheid en natuur te maken heeft.