Covid-experts: Er is een andere manier

• zondag 11 oktober 2020
  • Categorie:
  • Het huidige lockdown-beleid heeft verwoestende gevolgen voor de volksgezondheid op korte en lange termijn.

11-10-2020

De drie vooraanstaande epidemiologen Sunetra GuptaJay Bhattacharya en Martin Kulldorff,  ontmoetten elkaar in Massachusetts om een betere reactie op de pandemie te plannen.

Ze maken zich ernstige zorgen over de schadelijke gevolgen voor de fysieke en mentale gezondheid van het heersende COVID-19 beleid. Ze bevelen een aanpak aan die we ‘Focused Protection’ noemen.

Gevolgen lockdown-beleid

Ze komen van over de hele wereld vandaan en hebben hun carrières gewijd aan het beschermen van mensen. Het huidige lockdown-beleid heeft verwoestende gevolgen voor de volksgezondheid op korte en lange termijn. De resultaten zijn onder meer verslechterende uitkomsten van hart- en vaatziekten, minder kankerscreenings en een verslechterende geestelijke gezondheid – leidend tot een grotere oversterfte in de komende jaren, waarbij de arbeidersklasse en jongere leden van de samenleving de zwaarste last dragen. Daarnaast is leerlingen van school houden een groot onrecht.

Als deze maatregelen worden gehandhaafd totdat er een vaccin beschikbaar is, zal dit onherstelbare schade aanrichten, waarbij de kansarmen onevenredig zwaar worden geschaad.

Het begrip van het virus groeit

Gelukkig groeit ons begrip van het virus. We weten dat de kwetsbaarheid voor overlijden door COVID-19 meer dan duizend keer hoger is bij ouderen en zieken dan bij jongeren. Voor kinderen is COVID-19 inderdaad minder gevaarlijk dan veel andere vormen van schade, waaronder de griep.

Groepsimmuniteit

Naarmate de immuniteit in de bevolking toeneemt, neemt het risico op infectie voor iedereen – inclusief de kwetsbaren – af. We weten dat alle populaties uiteindelijk groepsimmuniteit zullen bereiken, dat wil zeggen het punt waarop het aantal nieuwe infecties stabiel is – en dat dit kan worden ondersteund door (maar niet afhankelijk is van) een vaccin. Ons doel zou daarom moeten zijn om sterfte en sociale schade tot een minimum te beperken totdat we groepsimmuniteit hebben bereikt.

Gerichte bescherming

De meest meelevende benadering die de risico’s en voordelen van het bereiken van groepsimmuniteit met elkaar in evenwicht houdt, is om degenen met een minimaal risico op overlijden normaal te laten leven om immuniteit tegen het virus op te bouwen door natuurlijke infectie, terwijl degenen die het grootste risico lopen, beter worden beschermd. We noemen dit gerichte bescherming.

Het nemen van maatregelen om de kwetsbaren te beschermen zou het centrale doel moeten zijn van de volksgezondheid reacties op COVID-19. Verpleeghuizen zouden bijvoorbeeld personeel met verworven immuniteit moeten gebruiken. Rotatie van personeel moet tot een minimum worden beperkt. Thuiswonende gepensioneerden moeten boodschappen en andere benodigdheden bij hen thuis laten bezorgen. Indien mogelijk moeten ze familieleden buiten ontmoeten in plaats van binnen. Een alomvattende en gedetailleerde lijst van maatregelen, met inbegrip van benaderingen voor huishoudens met meerdere generaties, kan worden geïmplementeerd en valt ruim binnen het bereik en de mogelijkheden van volksgezondheid werkers.

Niet kwetsbaren zo snel mogelijk leven hervatten

Degenen die niet kwetsbaar zijn, zouden onmiddellijk het normale leven moeten hervatten. Eenvoudige hygiënemaatregelen, zoals handen wassen en als je ziek bent, blijf je thuis. Dit moet door iedereen worden toegepast om de immuniteit drempel te verlagen.

Gooi alles weer open!

Scholen en universiteiten moeten persoonlijk onderwijs geven. Buitenschoolse activiteiten, zoals sporten, moeten worden hervat. Jongvolwassenen met een laag risico zouden gewoon weer naar hun werk moeten gaan in plaats van thuiswerken. Restaurants en andere bedrijven zouden moeten openen. Kunst, muziek, sport en andere culturele activiteiten moeten worden hervat. Mensen die meer risico lopen, kunnen deelnemen als ze dat willen, terwijl de samenleving als geheel de bescherming geniet die de kwetsbaren worden geboden door degenen die groepsimmuniteit hebben opgebouwd.

bronnen:

Viruswaarheid