Commissaris van de Koning Van Dijk bemoeit zich niet met de ruzie tussen kunstenaar Rob Scholte en de gemeente Den Helder

• vrijdag 2 oktober 2020
  • Categorie: , , ,
  • Commissaris van de Koning Arthur van Dijk bemoeit zich niet met de ruzie tussen de gemeente Den Helder en kunstenaar Rob Scholte.

De felle juridische strijd tussen de beide partijen duurt al jaren en kost tonnen gemeenschapsgeld. Van Dijk ziet voor zichzelf geen rol weggelegd: ,,Ik begrijp dat het conflict al geruime tijd speelt. Dit is een zaak tussen gemeente en kunstenaar, waar zij met elkaar uit moeten komen. De provincie Noord-Holland of de Commissaris van de Koning spelen hierin geen rol. De juridische kosten zijn een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. Het is de gemeenteraad waaraan het college hierover verantwoording aflegt.’’

De gemeente wil de kunstcollectie van Scholte veilen. De kunstenaar en zijn advocaat willen dat tegenhouden. Op woensdag 7 oktober buigt de Alkmaarse rechtbank zich onder meer over de vraag of Den Helder de kunstcollectie openbaar mag verkopen.

Lees ook:

Den Helder gaat over tot het veilen van de kunst van Rob Scholte. Kunstenaar reageert: ’Krankzinnig’

Berooid, ’maar dolgelukkig’. Rob Scholte en echtgenote Lijsje houden elkaar tijdens ’lijdensweg’ stevig vast

Rob Scholte bijt terug nadat Den Helder dreigt zijn kunst te verkopen: Hij wil beslag leggen op de rekeningen van de gemeente. ’En mijn claim is groter’

Noordhollands Dagblad