Zorgen om meer stankoverlast nu HVC in Middenmeer wil uitbreiden

• donderdag 17 september 2020

• HOLLANDS KROON
    MIDDENMEER Raadsfractie PWF Medemblik maakt zich ernstig zorgen om een mogelijke uitbreiding van de stortplaats van HVC in Middenmeer.

17-9-2020

De fractie is geïnformeerd over een voorgenomen uitbreiding in de Wieringermeer.

HVC wil onder meer de inrichtingsgrens veranderen, om zo het composteringsdeel te vergroten. Fractievoorzitter Siem Zeilemaker is daar absoluut niet blij mee: „Het is een ’never ending story’.”

PWF vecht al jaren tegen de stankoverlast die het afvalbedrijf met name in Opperdoes veroorzaakt. „Als er westenwind is, zijn we hier altijd aan de beurt”, aldus Zeilemaker. „In het verleden hebben we er al veel over geklaagd. We zijn met een handtekeningenactie naar de Provincie geweest en hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf geld heeft geïnvesteerd in het voorkomen van overlast.”

,,Er was verbetering. Maar nu ze mogelijk gaan uitbreiden zie ik de bui al hangen”, aldus de fractievoorzitter. Zeilemaker stelt vragen aan de raad van Medemblik: „Hoe eerder wij op de trom roffelen, hoe beter.” Hij vindt dat de gemeente Hollands Kroon de morele plicht heeft om de gemeente Medemblik bij dit besluit te betrekken. „Ze zetten allerlei zaken op de grens, waar ze zelf geen last van hebben.” Of Medemblik werkelijk betrokken gaat worden bij de plannen, blijft voor hem de vraag.

Inspraak

De fractievoorzitter hoopt dat de gemeente Medemblik contact opneemt met de gemeente Hollands Kroon en de Provincie, om inspraak te krijgen in het dossier. Ook wil Zeilemaker weten in hoeverre dit voornemen in strijd is met eerdere afspraken met HVC en de provincie Noord-Holland.

Noordhollands Dagblad