Schagen trekt nog eens de knip voor Noordkop Centraal. Naast jaarlijkse bijdrage van 90.000 euro krijgt omroep nog 45.000 euro extra

• donderdag 24 september 2020
  • Categorie: , ,
  •  SCHAGEN

Omroep Noordkop Centraal krijgt van de gemeente Schagen een extra subsidie van 45.000 euro, als het aan burgemeester en wethouders ligt.

Marten Visser 24-9-2020

Zij stellen de gemeenteraad voor dit jaar vijftienduizend euro te geven en volgend jaar nog eens dertigduizend euro aan de omroep, die in de hele Noordkop actief is.

De leiding van de omroep had zestigduizend euro gevraagd, om een extra medewerker te kunnen inhuren. Burgemeester en wethouders vinden 45.000 euro genoeg. ’Naar verwachting kan de omroep daarmee de ergste druk opvangen’.

Per jaar

De 45.000 euro komt bovenop de ruim negentigduizend euro die Noordkop Centraal al krijgt per jaar. Daarvan komt bijna dertigduizend van het Rijk, de overige zestigduizend euro legt Schagen zelf op tafel.

Burgemeester en wethouders geven de raadsleden verschillende argumenten om de subsidie nu flink te verhogen. Zo stellen ze vast dat Noordkop Centraal de raadsvergaderingen live uitzendt en raadsleden interviewt na die vergaderingen. Daarnaast maakt de omroep programma’s als ’Op de bank’ en ’Met de deur open’ voor inwoners en raadsleden, aldus het gemeentebestuur.

Actueel

Er zijn ook argumenten om geen extra geld te geven, aldus het gemeentebestuur. Zo wordt vastgesteld dat het Noordhollands Dagblad, via de website nhd.nl ’qua nieuws voor de gemeente sneller actueel is dan Noordkop Centraal’.

Bovendien stappen inwoners en adverteerders over naar andere kanalen, aldus het gemeentebestuur. ’Waardoor de meerwaarde van deze nieuwszender voor de gemeente minder interessant wordt.’

Noordhollands Dagblad