Pallas: van uitstel komt afstel

• maandag 14 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • Brief van de dag
    14-9-2020

Na een jarenlange goed-nieuwsshow vanuit de Pallas-organisatie en het ministerie is het nu duidelijk dat de potentiële investeerders afgehaakt zijn. Investeerders willen pas opnieuw aan tafel als Pallas de vereiste kernenergiewetvergunning heeft.

Volgens de planning zou de aanvraag dit jaar ingediend worden, maar de directeur van Pallas, van der Lugt, liet onlangs in het het Financieele Dagblad weten dat dit pas in 2021 op de rol staat. Daarmede verschuift ook de start van de bouw naar een verdere toekomst.

De NRG en Pallas zijn onlangs een personele unie aangegaan. Een belangrijke reden daartoe is volgens Van der Lugt dat de investeerders niet opgezadeld willen worden met de erfenis van het historisch afval.

Dat betekent dat de gekozen constructie van een personele unie, waarbij de directies en Raden van Toezicht ineengeschoven zijn, een sterfhuisconstructie is. Ingewikkelde en miljoenen kostende dossiers als het historisch afval worden achtergelaten in de NRG dat zonder inkomsten en subsidies failliet gaat en het hoofdpijndossier van het historisch afval zal terecht komen bij de belastingbetaler.

Vaak is een personele unie een voorbode van fusie maar dat lijkt bij Pallas/NRG dus niet het geval. Als er sprake is van een sterfhuisconstructie zou dat ook betekenen dat de KEW-vergunning van Pallas los komt te staan van de NRG. Daar Pallas de opvolger is van de NRG zou deze constructie instemming moeten hebben van het ministerie van economische zaken en de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming. Beide instanties hebben hierover niet bericht.

In hetzelfde artikel liet van der Lugt weten dat het heel legitiem is dat investeerders zeggenschap willen over de portefeuille van de NRG. Dat kan alleen als de portefeuille van de NRG overgeheveld wordt naar Pallas. Ongetwijfeld zal dat onder leiding van oud-minister Zalm, die voorzitter is van de Raad van Toezicht, in alle stilte plaatsvinden met gesloten beurs. Want met de regelgeving heeft de Raad van Toezicht niet zo veel op.

Voor de afgesloten lening van 80 miljoen euro met provincie en landelijke overheid, die wederom niet werd terugbetaald, kwam er toestemming vanuit Brussel. Maar dat geld is sinds vorige zomer op en sinds die tijd wordt de miljoenen verslindende voorbereiding gefinancierd vanuit diverse potjes van het ministerie. Zonder goedkeuring uit Brussel is dit staatssteun.

Het is te hopen dat de portefeuille van de NRG gewoon op de markt komt en dat Pallas net als vele andere producenten van isotopen kunnen bieden op deze ’asset’ zodat de rekening voor de belastingbetaler lager wordt.

ALBERT WEGMAN
    Sint Maartenszee
    voorzitter van de Vereniging Pettemerduinen

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Gewoon stoppen met dat hele kernenergie gedoe en het terrein volplempen met windmolens en zonnepanelen, de burgers betalen de subsidie wel, zolang ze nog kunnen tenminste.
    Het idee op zich van de Vereniging Pettemerduinen is niet slecht(meer natuur), maar het is grenzeloos naïef om te denken dat de Overheid zich aan welke afspraak dan ook zal houden en zeker niet afspraken die de natuur(incl. de vogels) ten goede komen want voor deze Overheid zijn dieren en mensen alleen maar goed als verdienmodel.