Kan de raad zich vinden in nieuwe sporthal en deel sloop Veerburg? Er hangt nu nog een prijskaartje van twee miljoen aan

• woensdag 16 september 2020
  • Als er een nieuwe sporthal gebouwd wordt op het sportcomplex SV Kleine Sluis kan de bestaande sporthal en trainingshal bij Veerburg worden gesloopt. Het college van Hollands Kroon gaat dit voorstellen aan de gemeenteraad. Die moet bij akkoord er rekening mee houden dat er een investering van maximaal twee miljoen euro aan is geplakt.

Een tijdspad wil wethouder Mary van Gent heel voorzichtig schetsen. Zij hoopt dat in 2023 de hal er staat. Maar dat is alleen mogelijk als alles soepel verloopt.
    De bestaande voorziening is ouder dan 45 jaar en daardoor ligt opknappen niet voor de hand. Het astbesthoudend pand slurpt bovendien energie. ,,In 2013 is het accommodatiebeleid van de gemeente aangepast’’, legt Van Gent uit. ,,De accommodaties gingen zoveel mogelijk terug naar de verenigingen en gebruikers.’’

Toekomstplan

Vanaf halverwege 2017 werkte de gemeente mee aan een onderzoek naar de haalbaarheid van een sporthal op het sportcomplex in Anna Paulowna. Vorig jaar werd door de Gebruikersgroep van Veerburg een toekomstplan bij de gemeente ingediend. Dit plan gaat uit van bouw van een nieuwe sporthal op het Sportcomplex Kleine Sluis en renovatie van de overige delen van Veerburg.
    Een nieuwe sporthal zou volgens Van Gent een mooie plek kunnen krijgen tegen het bestaande gebouw op het sportpark aan. ,,Waardoor gebruikers ook in de kleedkamers en kantine aldaar terecht kunnen.’’
    Een deel van Veerburg kan dan gesloopt worden. Waardoor er in het dorp naast het gebouw ruimte zou ontstaan voor bijvoorbeeld nieuwe woningen. ,,Maar dan lopen we wel heel erg ver voor de feiten uit’’, zegt Van Gent. ,,We hebben voor de vrijkomende grond nog helemaal geen plannen.’’

Toneelzaal

Veerburg functioneert momenteel ook als dorpshuis en beschikt onder andere over een toneelzaal, kegelbaan en judogedeelte. Wanneer het plan wordt doorgezet, wil het college een overgangsperiode van drie jaar in acht nemen. Iedereen is dan vrij om initiatieven in te dienen of ideeën.
    Volgens een gemeentelijk adviesrapport zijn de kosten van een grondige renovatie van de bestaande toneelzaal, het omzetten van de bestaande kegelbaan en het bijbouwen van drie nieuwe kleed- en wasruimten en 2 bergruimten geraamd op zo’n 1,1 miljoen euro. Met sloop en asbestsanering is 88.000 euro gemoeid.
    ’Een investeringsbedrag van deze omvang staat in geen verhouding tot het geringe gebruik in de laatste paar jaar. Op basis van het huidige gebruik is er geen sluitende exploitatie mogelijk.’ Ook ontbreekt aldus het rapport evengoed een beter toekomstperspectief.
    De college vraagt aan de raad een voorbereidingskrediet van een ton.
    Noordhollands Dagblad