Inwoners zoeken kleine goedkope woningen, maar die zijn schaars in Hollands Kroon. De raad grijpt daarom in

• vrijdag 18 september 2020
  • Laat de markt bepalen wat voor soort woningen er gebouwd gaan worden in Hollands Kroon. Die lijn volgde de gemeente in de laatste jaren, maar daardoor kwamen en komen er geen woningen bij waar behoefte en vraag naar is.

Mensen willen kleinere, goedkope woningen. Probleem is dat zo’n tweederde van het totale woningbezit bestaat uit eengezinswoningen. Terwijl in de jaren 2013-2019 de vraag daarnaar juist afnam.

In de gemeente Hollands Kroon zijn betaalbare, kleine woningen schaars. De vraag naar deze huizen zal alleen maar toenemen naarmate er meer eenpersoonshuishoudens komen, onder andere vanwege vergrijzing van de bevolking.

In het coalitieakkoord 2018-2022 staat het duidelijk vermeld, aldus wethouder Theo Groot. ,,Niet bouwen voor doelgroepen, maar de markt bepaald wat er gebouwd gaat worden.’’ Maar nu blijkt dat uitgangspunt niet zaligmakend.

Houding

De gemeente Hollands Kroon moet af van die afwachtende houding. Dat vraagt om meer actie. Dus randvoorwaarden stellen aan de projecten van ontwikkelaars. Zodat er op geschikte locaties niet alleen dure huizen komen. De gemeente moet vergunningen langslopen om na te gaan welke plannen nog kansrijk zijn. Want er bestaan behoorlijk veel bouwplannen binnen Hollands Kroon, maar over het algemeen verloopt de uitwerking daarvan behoorlijk ’stroperig’.

Idee is bovendien om projecten met meer dan elf woningen voorrang te geven.

Het zijn maar een paar onderdelen van een nieuwe koers. Aan dat nieuwe beleid hangt overigens wel een jaarlijks prijskaartje van 150.000 euro. Wat dus een plekje moet krijgen in de begroting.

Tijdens de beeldvormende vergadering over de woonvisie (donderdag 17 september) blijkt dat de gemeenteraad graag een wat meer actieve houding van Hollands Kroon ziet op dit gebied. CDA-raadslid Reginald Visser vindt dat de gemeente krachtig de regie moet nemen: ,,Want in een mooi visiedocument kun je niet wonen.’’

Startersleningen

De politieke fracties binnen Hollands Kroon zien ook wel wat in startersleningen, zoals in andere Noordkopgemeenten bestaan. Zo’n financieel steuntje in de rug kan starters helpen om de kloof te dichten, zodat ze een eigen huis kunnen betalen. Maar voor het zover is, willen raadsleden dan wel eerst de financiĆ«le gevolgen van zo’n starterslening in beeld krijgen.

Op donderdag 29 oktober besluit de gemeenteraad over de woonvisie.

Noordhollands Dagblad