Ineens meldde het RIVM veel meer coronadoden, waar kwamen die vandaan?

• zondag 27 september 2020
  • Categorie: , ,
  • Het leek vanmiddag uit de lucht te komen vallen: het RIVM meldde 38 coronadoden in één dag. Gisteren lag het aantal doden in een dag nog op 16, en de dag daarvoor ook. Dus waar kwam dat hoge aantal van 38 ineens vandaan?

26-9-2020

Bij nader onderzoek bleek de piek veel minder groot. Het hogere aantal zat hem in extra meldingen van de GGD IJsselland, waar onder meer Zwolle onder valt. In de 24 uur tot 10.00 uur vanochtend kwamen er 21 meldingen van coronadoden bij het RIVM binnen van die GGD, terwijl daar de afgelopen week maar één persoon aan het coronavirus is overleden.

De verwarring is veroorzaakt door "een administratieve inhaalslag", zegt de GGD IJsselland. Verreweg de meeste meldingen waren daardoor niet van de afgelopen week, maar van het afgelopen halfjaar.

De GGD IJsselland leverde de hogere cijfers niet vanwege een achterstand, maar omdat het RIVM een extra verzoek had gedaan aan alle GGD's.

Extra inventarisatie

Het RIVM wil zo zeker mogelijk weten dat alle coronaslachtoffers worden meegeteld en vroeg daarom de GGD's deze zomer om te inventariseren of er meer coronadoden waren dan bekend was.

Normaal gesproken meldt een GGD het aan het RIVM wanneer iemand positief is getest. Het kan zo zijn dat deze persoon naar het ziekenhuis moet en daar overlijdt. Dan meldt de GGD dit sterfgeval aan het RIVM. Het kan ook zo zijn dat een positief getest persoon uit beeld raakt of door drukte in het ziekenhuis niet wordt geregistreerd.

Om die onbekende gevallen op te sporen, vroeg het RIVM de GGD's de sterfgevallen in de bevolkingsregisters in hun regio naast de positief geteste personen te leggen en te kijken of daar overeenkomsten in zaten.

Nooit 100 procent zeker

Sommige GGD's deden dit al, anderen nog niet. GGD IJsselland kwam nu met de cijfers. Het gaat dus om mensen die al eerder positief getest waren, maar pas later als coronadode zijn 'ontdekt' en doorgegeven.

In totaal gaat het in de regio IJsselland om 28 gerapporteerde doden deze week. Het gaat hier dus om mensen die positief getest waren en ook zijn overleden. Er kan nooit met 100 procent zekerheid worden gezegd dat het coronavirus de doodsoorzaak was, maar de kans is groot omdat ze op dat moment besmet waren.

Als de 21 doden uit de regio IJsselland die vandaag vanwege die "inhaalslag" zijn gemeld, worden afgetrokken van de 38 doden die het RIVM meldt, gaat het om 17 overlijdens en dat is iets meer dan gemiddeld de afgelopen dagen.

NOS

Dekker zei

Het RIVM is een volstrekt incompetente en corrupte overheidsinstelling.
    Rutte is hier uiteraard van op de hoogte maar kan later zijn handen wassen in onschuld als bekend wordt dat onze idioot, Jaap van Dissel, de boel heeft geflest(weliswaar in opdracht van Rutte, maar geen haan die daar dan nog naar kraait)

Johann zei

Je vraag je langzamerhand af welk overheid orgaan 'de kluit' niet belazerd. M.i. is de overheid bezig ons land in een communistische staat te veranderen. Wakker worden Hollanders !

Johann, het gebeurt niet alleen in Nederland maar in de hele EU, maar ook in Australië waar in de staat Victoria mensen die zich niet houden aan de belachelijke regels worden gedeporteerd naar een "kamp", hetzelfde geldt voor mensen die een kritische mening hebben over het beleid, ook die worden afgevoerd. Hetzelfde gebeurt in Nieuw Zeeland.
    Het klinkt onwaarschijnlijk maar voor de Tweede Wereldoorlog werden tegenstanders van het Nazi regiem, maar ook de Joden in kampen gestopt met miljoenen doden als gevolg. Voor mensen die twijfelen of het commentaar afdoen als onzin: https://www.xandernieuws.net/algemeen/australisch-lagerhuis-stemt-in-met-concentratiekampen-voor-complotdenkers-britten-zetten-leger-in-tegen-corona-overtreders/
    En verder is er op internet voldoende te vinden over de NAZI maatregelen van deze overheden, Engeland inluis.

Unknown zei

De NOS ook....allemaal leugens...