Iepziekte in Hollands Kroon

• dinsdag 29 september 2020

• HOLLANDS KROON - Wij controleren elk jaar of de iepen in onze gemeente nog gezond zijn. Wij hebben 1101 zieke iepen gevonden. Onze aannemer start binnenkort met het verwijderen van deze zieke iepen.

29-09-2020

Hoe gaat het met de iepziekte?

Hieronder staat hoeveel iepen (dikker dan 5 centimeter) in de afgelopen jaren uit onze gemeente zijn verwijderd. We zien duidelijk dat de ziekte vooral toeslaat op Wieringen. Dit komt omdat daar de meeste iepen staan, vooral in singels langs buitenwegen.

Gebied20162017201820192020
    Anna Paulowna1138618082211
    Wieringermeer3024103029
    Niedorp2630338
    Wieringen7516311566766823
    Totaal89680417568811101

De iep en de iepziekte

Ongeveer één op de vier bomen in Hollands Kroon is een iep. De iep is een echte Hollandse boom. Deze werd vroeger veel aangeplant in de kustgebieden. De boom kan namelijk goed tegen de (zoute) wind van zee. Het grote nadeel is helaas de iepziekte. Deze besmettelijke ziekte heeft vooral de laatste 20 jaar stevig huisgehouden in het iepenbestand.

Groenstructuurplan

In 2021 is het de bedoeling dat er een groenstructuurplan is voor de hele gemeente. Belangrijk hierbij is het vinden van geschikte plekken voor het planten van ongeveer 7.000 bomen. Zoveel zijn er ongeveer ook verdwenen door ziektes en stormen in de afgelopen jaren.

Zieke iep in eigen tuin?

Zieke iep in de rij bomen

Twijfelt u of de iep in uw tuin ziek is? Neem dan gerust contact op met ons. Als de iep ziek is, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het eventueel verwijderen van de boom.

Zo moeilijk kan he toch niet zijn om geschikte plekken te vinden voor de herplanting? Deze Gemeente wordt met de dag kaler en zo moeilijk kan het toch niet zijn om op de plek van een gekapte boom jonge aanplant te plaatsen?