Geen wind- en zonne-energie langs het noordelijk deel van de Schagerweg (N245). Politiek in Schagen ziet het niet zitten

• woensdag 16 september 2020
  • Categorie: , ,
  • De gemeenteraad van Schagen wil niet dat het gebied rond de Provincialeweg N245 tussen Tuitjenhorn en Schagen als zoekgebied wordt aangewezen voor wind- en zonne-energie.

Dat is een van de twee uitkomsten bij de vaststelling van het Schager concept van de RES Noord-Holland Noord, de Regionale Energiestrategie. Verdeeld over dertig regio’s in het land moet die over ruim een jaar zijn vastgesteld, met als doel het opwekken van tenminste 35 Terrawatt (TWh) aan duurzame energie.
    Een paar uur lang bogen de raadsleden zich dinsdagavond over de harde noot die hoe dan ook gekraakt dient te worden. Wrevel alom was er over het bod van de regio Noord-Holland Noord, de opwekking van 4,2 TWh wordt als ’veel te veel’ ervaren. De 2,2 TWh die nu al gepland is en de komende tijd wordt uitgerold, is ruim voldoende, zeggen de meeste partijen en andere organisaties zoals Vereniging Het Zijper Landschap en Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling de Zijpe en ook diverse dorpsraden.
    Vier amendementen en diverse zienswijzen waren er ingediend, 265 pagina’s bij elkaar, zei duurzaamheidswethouder Hans Heddes. Die de raad geruststelde met de mededeling dat ’vanavond’ geen definitief besluit wordt verwacht. ,,Het gaat erom dat u uw wensen en bedenkingen over de concept RES 1.0 meegeeft. Die brengen wij als college in bij de andere deelregio’s en later komen we voor een definitief besluit nog bij u terug en daarbij komt ook ons aanbod ter sprake.’’

Geen fiat

Heddes kreeg van de raad dus geen fiat voor windmolens in genoemd zoekgebied N245. Een tweede verzoek werd wel gehonoreerd: het zoekgebied voor wind langs de Hondsbossche Zeewering, net over de grens van Schagen in Deelregio Alkmaar, te bestempelen als zeer onwenselijk vanwege de negatieve impact op de vogels en natuur in dat gebied.
    Groot verwijt is ook het gebrek aan communicatie naar de burgers en alle belanghebbende partijen toe. Er moet draagvlak komen, dus veel meer helderheid naar alle betrokkenen toe, de inwoners voorop. Daarover zei wethouder Heddes: ,,We zullen dat in de komende tijd zeker intensiveren. De Dorpsraad van Warmenhuizen heeft bijvoorbeeld al aangeboden om het college daarbij te helpen en die uitgestoken hand aanvaarden wij zeker.’’

Voetafdruk

Wordt vervolgd dus. Hoe dan ook is het de hoogste tijd dat we allemaal in actie te komen, zei fractievoorzitter Friso Teerink van Duurzaam Schagen. ,,We moeten beginnen. Laten we vooral nu zeggen: ga aan de gang ermee! Want iedere participatie is van belang en hoe dat uiteindelijk precies uitpakt, daar kunnen we hier later nog over besluiten. Het belangrijkste is de voetafdruk op aarde kleiner te maken. Dat is feitelijk het enige dat telt. Want we leven op veel te grote voet.’’
    Noordhollands Dagblad